تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd :

در اروپا، شایعات و نگرانی هایی که در خصوص کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا به زیر صفر درصد در طی ۲۴ ساعته گذشته ادامه داشت، موجب کاهش شدید یورو گردید و قیمت را امروز صبح تا نرخ ۱٫۳۴۰۰ پایین کشاند اما امروز برخی از سطوح حمایت در منطقه نزدیکی ۱٫۳۳۹۳ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) و ۱٫۳۳۸۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) قرار دارند که فعلا مانع از ریزش بیشتر یورو شده است که اگر این سطوح نیز شکسته شوند می بایست در طی روزهای آتی منتظر فرود بیشتر قیمت یورو به ترتیب به سطوح ۱٫۳۲۹۵ ( پایین ترین سطح ۷ نوامبر) و سپس ۱٫۳۲۱۸ ( خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) باشیم.

دیشب پس از خبر بانک مرکزی اروپا مبنی بر اینکه نرخ بهره منفی در دستور کار این نهاد قرار خواهد گرفت ، یورو سرانجام حمایت ۱٫۳۴۶۳ ( خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته) را در هم شکست و هر چند پس از اظهارات امروز دراقی (ریس بانک مرکزی اروپا) در خصوص اینکه هنوز کاهش نرخ بهره به زیر صفر درصد مورد بحث و گفتگو قرار نگرفته مقداری به بالای سطح ۱٫۳۴۶۰ اصلاح کرده است اما به نظر می آید که این ارز تاب بالا ماندن را نداشته باشد .

برای امروز سفارشات فروش به ترتیب در سه مرحله ۱٫۳۴۷۵ ، ۱٫۳۴۸۰ بعدی ۱٫۳۵۰۰ تا ۱٫۳۵۲۰ و مرحله آخر در حدود ۱٫۳۵۴۵ و ۱٫۳۵۵۰ (اطراف خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) چیده شده اند و در واقع، با توجه به حاکم بودن روند نزولی، ترجیح می دهیم که همچنان در این مسیر همراه روند نزولی باشیم.

بدین ترتیب، در صورت برگشت قیمت به سطوح بالای ۱٫۳۴۷۵ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش خواهد بود. بنابراین در حال حاضر، انتظار می رود هرگونه حرکت اصلاحی و برگشتی منجر به ایجاد فرصتهایی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش به ترتیب با هدفهای ۱٫۳۴۰۰ و ۱٫۳۳۸۰ گردد که می توان پس از آن به سطح ۱٫۳۳۵۹ ( پایین ترین سطح ۱۲ نوامبر) و ۱٫۳۳۴۵ ( پایین ترین سطح ۱۱ نوامبر) الی ۱٫۳۳۱۸ ( پایین ترین سطح ۸ نوامبر) اشاره کرد.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

UsdJpy :

همچنان در این زوج ارز معتقدیم که احتمال حرکت افزایشی بیشتر است، بسته شدن قیمت در بالای سطح استاپ خرید ۱۰۱٫۰۰ می تواند به صعود بیشتر قیمت بیانجامد. سطح حمایتی که بر روی نرخهای ۱۰۰٫۱۰ و ۱۰۰٫۰۰ قرار دارند کماکان مستحکم است و اکثر سفارشات خرید این زوج ارز در این منطقه چیده شده اند و حتی در منطقه ۹۹٫۹۰ ، ۹۹٫۸۰ ، ۹۹٫۷۰ و ۹۹٫۶۵ الی ۹۹٫۵۰ و ۹۹٫۴۰ عمده سفارشات خرید وجود دارند. احتمال می رود که این سطوح حمایت نیز پایدار بمانند.

از این رو برای امروز سطوح ۱۰۰٫۱۰ و ۱۰۰ الی ۹۹٫۹۰ نقاط مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید و سطوح حمایت مناسب هستند. از سوی دیگر، آمارهای مثبت اقتصادی اخیر از آمریکا احتمال توقف سیاستهای انبساطی بانک مرکزی آمریکا و توقف برنامه خرید اوراق قرضه قوّت بیشتری خواهد گرفت.

این تغییر به این معنا است که روند احیای رشد اقتصادی آمریکا بخوبی پیش می رود و این امکان وجود دارد که بانک فدرال تصمیم به تغییر در سیاستهای پولی و در نهایت کاهش محرکهای پولی در جلسه بعدی خود ( روز ۱۸ دسامبر) نماید که همین موضوع به تقویت دلار در مقابل ارزهای اصلی کمک کند.

در نتیجه، با تغییر تمایلات بازار از موضوع ریسک پذیری/گریزی به مسایل فاندامنتال، آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا می تواند به تقویت دلار آمریکا در برابر ین ژاپن بیانجامد. بسته شدن قیمت در بالای سطح ۱۰۱٫۰۰ برای تایید حرکت صعودی به سطح ۱۰۱٫۳۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۰۳٫۷۴ به ۹۳٫۷۵) لازم است که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز  دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن