تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

با جرات می توان گفت، مهمترین خبر تاثیر گذار بر روی نفت، توافق حاصل شده بین ایران و گروه ۱+۵ بود که از امروز صبح موجب کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

انتظار می رود پس از ماه ها بحث و بررسی و زمینه سازی برای این موضوع و پس از فروکش کردن جو روانی، این موضوع به کاهش قیمت نفت در بازارها دامن زد و همانطور که در نمودار زیر می بینیم احتمال اینکه قیمت در موج نزولی b کاهش پیدا کند و به حدود سطح ۹۳٫۲۰ دلار/بشکه برسد وجود دارد.

البته بعد از آن باید مراقب بود زیرا همانطور که در چارت زیر مشخص است قیمت هنوز حرکت اصلاحی و برگشتی خود از سطح ۹۲٫۴۳ (پایین ترین سطح روز ۱۹ نوامبر) به این سو را کامل نکرده است و احتمال اینکه این موج نزولی b در اطراف نزدیکی ۹۳٫۲۰ کامل شود و بعد از آن در موج صعودی c قرار گیرد نیز وجود دارد.

تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۹۳٫۲۰ و تثبیت ۲ ساعته زیر آن موجب کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به ترتیب به سطوح ۹۲٫۴۳ و ۹۱٫۴۰ می شود.

همانطور که در نمودار زیر می بینیم این موج برگشتی در جهت خلاف روند کاهشی آغاز شده از سطح ۱۰۴٫۳۸ ( بالاترین سطح روز ۳ اکتبر) می باشد و از آنجایی که از آن زمان به بعد هیچ حرکت اصلاحی صورت نگرفته است این موج برگشتی می تواند در موج c مقداری به برگشت قیمت کمک کند.

اما اگر امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا در واکنش به توافق بین ایران و گروه ۱+۵ به زیر ۹۳٫۲۰ برسد این موضوع نشان می دهد که همچنان فشارهای نزولی پابرجاست و از این رو، تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی قیمت نفت باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در نمودار زیر دیده می شود قیمت آن با سطح حمایت در منطقه ۱۰۸٫۱۸ و ۱۰۸٫۰۰ دلار/بشکه روبرو است و پیش بینی می کنیم پس از برخورد به این منطقه مقداری به سوی سطح ۱۰۹٫۴۱ برگشت خواهد کرد.

این طور به نظر می رسد که سه موج از سطح ۱۰۲٫۹۸ ( پایین ترین سطح روز ۸ نوامبر) کامل شده است که این موضوع را موج عمیق حرکت کاهشی امروز صبح تایید کرده است.

تحلیل و بررسی سطوح فیبوناچی از این چرخه امواج الیوت نشان می دهد که سطح حمایت بر روی نرخ ۱۰۸٫۱۸ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار گرفته است که موقتا می تواند جلوی کاهش قیمت را بگیرد و موجب برگشت و اصلاح قیمت به سوی سطح ۱۰۹٫۴۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) شود.

همانگونه که در نمودار زیر مشخص است طول موج C کوتاهتر از موج اول یعنی موج A بوده است و همین مسئله شک و تردیدهای را در مورد تکمیل این چرخه الیوت بوجود آورده است و تنها نفوذ قیمت نفت برنت به بالای سطح ۱۱۱٫۴۰ موجب استمرار موج C می شود.   

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت