تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

حرکات قیمت نفت خام سبک آمریکا نامشخص است زیرا دیروز قیمت آن کاهش یافت و نتوانست بیشتر از سطح ۹۴٫۶۹ دلار/بشکه افزایش یابد و دوباره به محدوده تعادل خود در روزهای اخیر برگشت.

این حرکت کاهشی می تواند یا در جهت استمرار موج نزولی b از چرخه سه موجی باشد که از سطح ۹۲٫۴۳ (پایین ترین سطح روز ۱۹ نوامبر) شروع شده است یا اینکه در جهت استمرار روند نزولی قبلی باشد اما برای اینکه از سقوط مجدد قیمت مطمئن شویم تنها شکسته شدن سطح ۹۲٫۴۳ و تثبیت قیمت پایین آن روند نزولی را مجدد احیا خواهد داد.

این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۹۴٫۶۹ (بالاترین سطح روز گذشته) موجب استمرار روند برگشتی به سوی سطح ۹۶٫۹۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی اصلاحی از کاهش ۱۰۴٫۳۸ – بالاترین سطح روز ۳ اکتبر به ۹۲٫۴۳) می شود.

شاید بهترین توضیح آن باشد که انتظارات معامله گران برای شروع حرکت جدید بعد از تعطیلات شکر گذاری آمریکا محقّق گردد و حجم کم نقدینگی در بازار و در غیاب معامله گرانی که تعطیلات را به فعالیت در بازار ترجیح خواهند داد حرکت خنثی و رنجی را موجب گردیده است .

بدین جهت، نوسانات ناگهانی و شدید، موجب شود تا معامله گران خصوصاً با اتکا به سطوح تکنیکال ( شکست یکی از سطوح ۹۲٫۴۳ یا ۹۵٫۲۵)، اقدام به انجام پرحجم و کورکورانه معاملات نمایند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان تحلیل روز گذشته معتبر است و انتظار داریم که قیمت آن به سطح ۱۱۲٫۴۹ دلار/بشکه افزایش یابد که این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

کاملا در نمودار زیر مشخص است که قیمت نفت برنت در موج افزایشی C قرار گرفته است که در حال رشد به سوی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی می باشد البته سطح مقاومت اولیه قیمت در نرخ ۱۱۱٫۰۸ مقداری جلوی افزایش قیمت را گرفته است و باید سریعا بر این سطح غلبه کند.

بدین جهت برای امروز تنها در صورتیکه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۱۱٫۵۰ برسد موجب شروع روند افزایشی به سوی سطح ۱۱۲٫۴۹ خواهد شد.

در حرکت نزولی هر گونه کاهش قیمت محدود به سطح ۱۱۰٫۲۱ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) خواهد بود و تنها شکست و تثبیت ۲ ساعته قیمت در زیر این سطح منجر به کاهش بیشتر به سطح ۱۰۹٫۵۰ دلار/بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت