تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

پس از سقوط شدید روز گذشته اونس طلا که به پایین ترین سطح ۵ ماهه گذشته کاهش یافت، با عدم توانایی قیمت در عبور از سطح حمایت ۱۲۱۳ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) قیمت به شدت افزایش یافت و با شکست سطح ۱۲۲۹ سریعا تا نرخ ۱۲۵۲ بالا آمد اما همچنان پشت دروازه ۱۲۵۴ قرار دارد.

در واقع هنگامیکه ارزش اونس طلا بسیار پایین تر می رود ، معامله گرانی که در قیمتهایی بالاتر اقدام به فروش کرده اند برای کسب سود دست به بستن معاملات فروش می زنند.

به این پدیده کسب سود (Profit Taking ) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است و همچنین با نزدیک شدن قیمت به سطح روانی ۱۲۰۰ تقاضای فیزیکی برای خرید از طرف بزرگترین مصرف کنندگان جهان ( چینی ها و هندی ها) بیشتر می شود که این مسئله بالا آمدن قیمت طلا را موجب می شود و دیروز دیدیم که اونس طلا جان تازه ای گرفت و به سرعت تقویت شد.

در حرکت افزایشی، سطح مقاومت بر روی نرخ ۱۲۵۴ قرار گرفته و تنها در صورت نفوذ قیمت به بالای این سطح زمینه را برای صعود تا نرخ ۱۲۶۲ و ۱۲۷۵ فراهم خواهد کرد. سطح حمایت کوتاه مدت بر روی نرخ ۱۲۲۰ قرار دارد و تنها به شرط شکست سطح ۱۲۲۰ و تثبیت ۲ ساعته زیر آن دوباره قیمت تحت فشارهای نزولی  به سوی ۱۲۱۲ قرار می گیرد.

از نمایی بالاتر اگر به این فلز نگاه کنیم می بینیم که در نمودار زیر خط مقاومت ۱۲۵۴عدد بسیار مهمی برای اونس طلا محسوب می شود و در این چند هفته گذشته هر بار که به این سطح حمله کرده نا فرجام بوده است که این امر نشاندهنده قدرت این سطح می باشد .  بنابراین به اعتقاد ما گذر از این سطح نیاز به مومنتوم بالایی دارد که تا قبل از خبر مهم روز جمعه تجمیع این انرژی بعید به نظر می رسد .

از این رو تا هنگامی که قیمت در زیر نرخ ۱۲۵۴ قرار دارد، فعلا باید در گرفتن پوزیشن خرید احتیاط است زیرا کاهش قیمت به زیر سطح حمایت  ۱۲۲۰ و تثبیت ۲ ساعته زیر آن احتمال کاهش دوباره قیمت را بیشتر خواهد کرد.

به باور ما تا قبل از خبر روز جمعه احتمال قرار گرفتن قیمت مابین نرخهای ۱۲۳۰ و ۱۲۵۴ وجود دارد زیرا در آستانه رویدادهای مهم خبری ، سرمایه گذاران تمایلی به ورود با نقدینگی بالا به بازار ندارند.

اخبار متعددی که از امروز و فردا در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت اونس طلا را فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

امروز شاخص نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) و فردا گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده (NFP) اعلام خواهد شد. مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار جهانی طلا بشمار می رود. فردا مفصل در این مورد و تاثیر آن بر اونس طلا صحبت خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که گزارشهای رسیده حاکی از آن است که امروز نیز صندوق جهانی طلای اسپایدر ۲٫۷ تن دیگر از ذخایر طلای خود کم کرد و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلای این صندوق به ۸۳۸٫۷۱ تن رسیده است و چنانچه که می دانیم این صندوق سرمایه گذاری بر روی طلا از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۳ تا کنون بیش از ۴۵۰ تن از موجودی ذخایر طلای خود را فروخته است.

ادامه جریان فروش طلا توسط صندوق های بزرگ سرمایه گذاری و خروج سرمایه ها از این صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا (ETF)  بر دوش طلا سنگینی می کند و تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا در زیر سطح مقاومت ۱۲۵۴ قرار دارد ، روند حرکت اونس جهانی را همچنان کاهشی نگاه می دارد و تنها شکست این سطح موجب افزایش قیمت می شود.

بنابراین در قیمت جهانی اونس طلا سطح مقاومت ۱۲۵۴ سرنوشت اونس طلا را تعیین خواهد کرد. در صورت شکسته شدن این سطح، حرکت افزایشی با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت، در غیر این صوت با شکست سطح ۱۲۲۰ و تثبیت ۲ ساعته زیر آن دوباره به نرخهای پایین برمی گردد تا فردا گزارش اشتغال آمریکا منتشر شود و جهت آن مشخص گردد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا