صعود یورو پس از سخنان دراقی 

جلسه بانک مرکزی اروپا به رهبری ماریو دراقی برگزار شد و نرخ بهره قاره سبز در عدد ۰٫۲۵ ثابت باقی  ماند . از لحن دراقی اینگونه استنباط می شد که برای چندی باید انتظار سکون نرخ بهره در همین نرخ را داشت این در حالی است که قبلا برخی انتظارات در خصوص کاهش نرخ بهره اروپا به زیر صفر درصد شکل گرفته بود .

ثابت نگاه داشتن نرخ در شرایطی که ماه پیش به صورت غیر منتظره اقدام به کاهش نرخ بهره کرده بود نشاندهنده تقویت یورو است، علی الخصوص که در کنفرانس مطبوعاتی که معمولا کمی بعد از اعلام نرخ برگزار می شود دراقی پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی اروپا در سال ۲۰۱۴ را از پیش بینی قبلی ۱٫۰۰% به ۱٫۱% افزایش داد و در سوال و جوابهایی که با خبرنگاران داشت به نکاتی اشاره کرد که جالب توجه بود .

واکنش یورو به این خبر نیز کاملا مطابق انتظار بود . این ارز تقریبا در برابر تمامی ارزهای رایج مخصوصا در مقابل یورو صعود کرد و موجی را پدید آورد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می تواند اولین موج از یک طوفان باشد .

چنانچه که میدانیم ارزش یورو در برابر دلار (EUR/USD) تقریبا در چند روز اخیر مابین خطوط ۱٫۳۵۲۰ و ۱٫۳۶۴۰ نوسان می کرد که اظهارات امروز دراقی موجب شکست خط ۱٫۳۶۴۰ و قوی شدن یورو تا محدوده نزدیکی ۱٫۳۶۵۰ شد

همانطور که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید چنانچه قیمت به همین صورت در بالای سطح مقاومت ۱٫۳۶۲۸ باقی بماند و از سطح مقاومت اصلی ۱٫۳۶۵۰ عبور کند می تواند به ترتیب به سطوح ۱٫۳۶۷۷ ( سقف ابر ایچیموکوی روزانه) و ۱٫۳۶۹۶ ( پایین ترین سطح روز ۳۰ اکتبر) ۱٫۳۷۰۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی)  و ۱٫۳۷۳۹ ( بالاترین سطح روز ۳۱ اکتبر) دست یابد. بنابراین می بایست منتظر ماند و دید که آیا می تواند با قدرت از این سطح ۱٫۳۶۵۰ عبور کند؟

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو