تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

امروز اولین جمعه ماه دسامبر است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) در اولین جمه هر ماه میلادی اعلام می شود  و امروز تمام چشم های معامله گران طلا به گزارش آمار اشتغال آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران دوخته شده است.

این خبر همواره یکی از مهمترین اخبار اقتصادی ایالات متحده است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است . نوسانات اونس طلا به دلیل انتظار بازار برای اعلام آمارهای اشتغال آمریکا که امروز بعد از ظهر منتشر می شود، چندان زیاد نیست .

این آمار، از آن جهت برای بازار اهمیت دارد که می تواند تا حدی مشخص کننده موضوع بانک فدرال در خصوص کاهش برنامه خرید اوراق قرضه در نشست ماه دسامبر باشد.

هم اکنون، برخی از معامله گران انتظار دارند تا بانک فدرال در ماه دسامبر اقدام به توقف محرکهای مالی نماید و عده ای دیگر انتظار دارند که در ماه مارس این اقدام صورت گیرد. علت اصلی بیشتر شدن احتمال کاهش برنامه خرید اوراق قرضه، به دلیل بهبود آمارهای اقتصادی بوده است.

اعلام مثبت آمارهای اقتصادی اخیر از آمریکا این گمانه را تقویت نموده است که ایالات متحده پیشگام روند احیای رشد اقتصادی در بین سایر کشورها است و موید آن است که بانک فدرال احتمالاً سیاستهای پولی خود را در ماه دسامبر تغییر داده و در جلسه بعدی امکان کاهش برنامه خرید اوراق قرضه وجود دارد.

این تغییر به این معنا است که روند احیای رشد اقتصادی آمریکا بخوبی پیش می رود و این امکان وجود دارد که بانک فدرال تصمیم به تغییر در سیاستهای پولی و در نهایت توقف محرکهای اقتصادی نماید.

از این رو، گزارش آمار اشتغال آمریکا که امروز منتشر خواهد شد- بسیار مهم و حائز اهمیت تلقی می شود زیرا می تواند جهت تصمیم گیریهای آتی بانک مرکزی آمریکا را مشخص کند.

اعلام گزارش آمار اشتغال آمریکا که امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود، انتظار می رود شاهد افزایش آن به ۱۸۰۰۰۰+ و کاهش نرخ بیکاری از رقم ۷٫۳% به ۷٫۲% باشیم و در صورتیکه امروز عدد نهایی آمار اشتغال بالاتر از حد پیش بینی ها باشد، امکان سقوط بیشتر اونس طلا قوت بیشتری خواهد گرفت.

اما از سوی دیگر اگر بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار نباشد و امروز ضعیف تر از حد پیش بینی ها اعلام شود فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که فدرال رزرو دلائل کافی برای کاهش برنامه خرید اوراق قرضه در ماه دسامبر ندارد و بنابراین انتظار تقویت اونس طلا را داریم .

در حال حاضر حرکت خنثی قیمت مابین نرخهای ۱۲۵۱ و ۱۲۱۱ ادامه دارد، صعود قیمت به بالای نرخ ۱۲۵۱ و یا کاهش قیمت به زیر سطح ۱۲۱۱ برای تغییر این روند خنثی لازم است که می تواند منجر به شروع حرکت صعودی جدیدی برای اونس طلا گردد.

بنابراین در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید طلا از نرخ بالای ۱۲۵۱ و بالاتر وارد عمل خواهند شد و در حرکت نزولی قرارگرفتن قیمت در زیر نرخ ۱۲۱۱ حرکت نزولی شدیدی را به همراه خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا