تحلیل چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری 

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا که ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند پیش بینی می کنیم که این هفته به محدوده کف ابر ایچیموکو روزانه فرود آید که این کف ابر همانطور که در نمودار زیر با رنگ سبز مشاهده می فرمائید حول و حوش ۷۹٫۹۶ قرار دارد .

چنانچه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا در هفته جاری بتواند به زیر سطح ۷۹٫۹۶ برسد هدفهای ۷۹٫۰۰ ( پایین ترین سطح ماه اکتبر) و بعد از آن ۷۸٫۹۲ ( پایین ترین سطح سال ۲۰۱۳) را نمایان می سازد.

نکته دیگری که می تواند توجه بازار را به خود جلب کند، احتمال تغییر در زمان کاهش محرکهای پولی بانک مرکزی آمریکا است و همانطور که می دانیم حرکت کاهشی دلار آمریکا از روز جمعه و پس از انتشار گزارش اشتغال ماهانه (NFP) شدت بیشتر به خود گرفت.

این نزول خصوصاً در مقابل یورو قابل توجه بود که دلیل آن افزایش جریان ریسک پذیری است زیرا علیرغم اینکه روز جمعه آمار اشتغال آمریکا برای دومین ماه متوالی افزایش قابل توجهی داشت اما هنوز بازارها را مجاب به توقف محرکهای مالی بانک مرکزی آمریکا در روز ۱۸ دسامبر نکرده است.

از هم اکنون این انتظار در بازار شکل گرفته است که هرگونه تصمیم مهم در خصوص کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا تا ماه مارس سال آینده میلادی به تعویق خواهد افتاد که این موضوع می تواند منجر به سقوط ایندکس دلار آمریکا به محدوده کف ابر ایچموکو  بیانجامد.

بنابراین در هفته جاری اگر فروشندگان وارد معامله شوند و قیمت ایندکس جهانی دلار آمریکا به زیر کف ابر ایچیموکو یعنی به زیر سطح حمایت ۷۹٫۹۶ سقوط کند، می توان به انتظار سقوط شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا تا هدفهای ۷۹٫۰۰ و ۷۸٫۹۲ در روزها و هفته های آتی را داشت که در صورت تحقق به تقویت بیشتر یورو ، پوند ، فرانک سویس در برابر دلار آمریکا می انجامد.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس