تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

روز گذشته بازار در نوعی آرامش بسر برده که یکی از دلایل آن نبود خبری چندان مهم از اقتصاد نخست جهان بوده است . با شکست سطح مقاومت ۱۲۵۱ اما این آرامش بر هم خواهد خورد و هم به لحاظ تکنیکی و هم بنیادی انتظار موج های بلندی را داریم .

با توجه به اینکه ارزش دلار در بازار جهانی ارز همچنان به روند نزولی خود ادامه داد و ارزش این ارز در برابر یورو به آستانه ۱٫۳۸ و در برابر پوند به سطح ۱٫۶۵ نزدیک شده است بنابراین به نظر می رسد که قیمت اونس طلا نیز در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود . شکست محدوده ۱۲۵۱ از بالا ورود به فاز جدید است .

اگر به تایم فریم ۱ ساعته این این فلز نگاه دقیق تری بیاندازیم این نکته آشکار است که چنین رفتاری در این چند هفته گذشته به ندرت مشاهده شده اما هر بار که چنین امری رخ داده است و قیمت از منطقه خنثی خود خارج شده بعد از آن برای مدت طولانی شاهد رفتار جهت دار بازار بوده ایم .

دقایقی پیش خط مقاومت ۱۲۴۴ (بالاترین سطح روز جمعه پس از اعلام آمار اشتغال آمریکا) در هم شکست و مقاومت بعدی در ۱۲۵۱ قرار دارد که به اعتقاد من دیر یا زود لمس خواهد شد.

اعداد خاص همواره برای بازار مهم هستند و گذر از آنان به سادگی امکان پذیر نیست . بنابراین ممکن است بازار  برای عبور از ۱۲۵۱ و ۱۲۵۴ مجبور به اندکی عقب نشینی و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود .

با نزدیک شدن به جلسه FOMC گمانه زنیها در رابطه با نتایج این نشست به اوج خود می رسد و نشست هفته آتی شاید مهمترین این جلسات در این یکی دو سال گذشته باشد .

این جلسه ویژگیهای منحصر به فردی دارد که شاید مهمترین آنها این باشد که هنوز اقتصاددانان به یک اتفاق نظر در رابطه با توقف برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا نرسیده اند.

برای هفته آینده عده کمی انتظار کاهش خرید اوراق قرضه را دارند و عده ای نیز اعتقاد راسخ دارند که فدرال رزرو تا ماه مارس سال آینده برنامه خرید اوراق قرضه خود را کاهش نمی دهد. به هرحال این بیانیه هفته آینده روز چهارشنبه (۱۸ دسامبر) اعلام می شود و در یادداشتهای بعد مفصلا به تاثیر آن بر قیمت جهانی اونس طلا خواهیم پرداخت .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا