تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

تغییر قابل توجهی که در روند معاملات بازار نفت دیده می شود، کم شدن میزان اختلاف قیمت نفت خام با نفت برنت دریای شمال است که اسپرد آن به پایین ترین حد در طی ۵ هفته گذشته کاهش یافته است .

امروز عمده توجهات فعالان نفت به گزارش موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا می باشد که قرار است راس ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران اعلام شود. پیش بینی می شود موجودی ذخایر نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی با کاهش مواجه شود.

دیروز آمار گروه صنعت موسسه نفت آمریکا نشان داد که در روز سه شنبه موجودی نفت خام آمریکا ۷٫۵ میلیون بشکه در هفته منتهی به دسامبر ۶ با کاهش مواجه شده است و این در حالی است که قبلا پیش بینی می شد ۳ میلیون بشکه کاهش یابد.

از نظر تحلیل فاندامنتال نفت ممکن است به خاطر کاهش تولیدات نفت اوپک افزایش قیمت داشته باشد و از سوی دیگر هرج و مرج در لیبی ادامه دارد که تولیدات نفت این کشور آفریقایی را دچار مشکل کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز باید توجه داشت که با تثبیت قیمت نفت خام سبک آمریکا در بالای سطح مقاومت ۹۸٫۳۵ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) امکان تشکیل حرکت افزایشی به سوی سطح ۹۹٫۴۰ نیز وجود دارد و اگر قیمت به بالای این سطح صعود کند، می بایست در انتظار رسیدن به هدف ۱۰۰٫۳۸ دلار/بشکه بود که این هدف در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی به وضوح مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال تحلیل روز گذشته همچنان معتبر است و همچنان کاهش شدید اختلاف قیمت آن با نفت خام سبک آمریکا مورد توجه است و و در نمودار زیر می بینیم که قیمت کاملا در زیر سطح ۱۱۰ دلار/بشکه تثبیت شده است .

به باور ما روند کاهشی قیمت نفت برنت دریای شمال ادامه خواهد داشت و قیمت آن همچنان در حال ریزش است و همانطور که در نمودار زیر می بینیم پس از عدم توانایی در تثبیت بالای سطح ۱۱۲٫۴۹ تحت فشارهای نزولی قرار گرفته است و در هنگام نگارش این تحلیل در محدوده زیر کف تونل افزایشی در نوسان است. از این رو در شرایط فعلی احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت برنت وجود دارد.

براساس آنچه که دیروز گفته شد اکنون به نظر می رسد با نفوذ قیمت به زیر کف تونل حرکت صعودی از تب و تاب افتاده است و راه برای کاهش بیشتر به سوی سطح ۱۰۹ هموار شده است و چنانچه این سطح شکسته شود، می توان به انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت برنت بود.

معامله گران بازار نفت می بایست توجه داشته باشند که قیمت نفت برنت با شکست خط روند پایینی تونل با مانع جدی ۱۱۱٫۰۸ مواجه است و احتمالاً فرصتهایی برای فروش در این سطح بوجود آید.

برای امروز از منظر تحلیل تکنیکال تصور می شود که حرکت نزولی ادامه یابد و برای معاملات امروز احتمال شروع حرکت کاهشی قیمت نفت برنت بسیار زیاد خواهد بود و ادامه فشارهای نزولی می تواند به افت بیشتر قیمت بیانجامد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت