تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

اخبار متعددی که امروز در بازار آمریکا منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، شاخص خرده فروشی و آمار بیمه بیکاری آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

پیش تر بانک مرکزی آمریکا با اذعان به رشد اقتصادی، هرگونه احتمال کاهش خرید اوراق قرضه را منوط به رشد شاخصهای اقتصادی دانسته بود و چنانچه امروز شاخص خرده فروشی بالاتر از حد پیش بینی ها  و آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی بهتر از حد انتظارات اعلام شود بار دیگر انتظارات بازار از بانک مرکزی آمریکا برای تغییر و کاهش خرید اوراق قرضه در روز ۱۸ دسامبر را بیشتر خواهد کرد.

برای شاخص خرده فروشی آمریکا بازار انتظار دارد که این عدد به ۰٫۶%+ برسد و اگر بازار عددی پایینتر از این را ببیند شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) ضربه ای دیگر خواهد خورد و اگر قیمت اونس طلا به همین صورت در بالای سطح ۱۲۱۲ تثبیت شود پر واضح است که در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۶۸ با افزایش قابل توجهی روبرو خواهد شد و به باور ما تنها در صورت شکسته شدن این سطح، راه برای صعود قیمت جهانی اونس طلا تا سطوح ۱۲۷۹ و ۱۲۹۴ هموار خواهد شد.

اما در صورتی که عدد خرده فروشی قوی و بالای ۰٫۶%+ اعلام شود شاید بتوان گفت که ممکن است بازار برای عبور از سطح ۱۲۶۸ مجبور به اندکی عقب نشینی و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود و با توجه به نزدیک شدن جلسه بانک مرکزی آمریکا گذر از سطح ۱۲۶۸ نیاز به مومنتوم بالایی دارد که تا قبل از جلسه بانک مرکزی آمریکا تجمیع این انرژی بعید به نظر می رسد . در حرکت نزولی شکست سطح ۱۲۵۰ زمینه را برای اصلاح و عقب نشینی دوباره قیمت به زیر سطح ۱۲۳۰ فراهم می آورد.

اصولا عبور از موانع بلند مانند سطح ۱۲۶۸ نیاز به انرژی بالایی دارد که به نظر نمی رسد در شرایطی که بازار در انتظار جلسه FOMC بسر می برد این انرژی وجود داشته باشد . به هرحال بیانیه بانک مرکزی آمریکا هفته آینده روز چهارشنبه اعلام می شود و در یادداشتهای بعد مفصلا به آن خواهیم پرداخت .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا