تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

قیمت نفت خام سبک آمریکا در واکنش به تحولات اخیر و تصویب لایحه بودجه آمریکا و پاره ای از ملاحظات تکنیکی مقداری برگشت کرده است و در واقع پس از آنکه قانونگذاران آمریکا به یک توافق بودجه دو ساله ای رسیدند (که همین مسئله از تکرار تعطیلی دولت فدرال جلوگیری می کند و از سوی دیگر باعث افزایش گمانه زنی ها از کاهش خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته آینده می شود) قیمت کالاهای استراتژیک از جمله نفت خام سبک آمریکا پس از دو بار تلاش ناموفق در عبور از سطح مقاومت ۹۸٫۷۰ دلار/بشکه تا سطح ۹۷٫۳۰ اصلاح کرد.

حتی به رغم اینکه دیروز موجود ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا با کاهش شدیدی مواجه شد اما سرمایه گذاران بازار نفت این طور برداشت کردند که این کاهش ذخایر نفتی یک حرکتی توسط شرکتها برای جلوگیری از مالیات بوده است نه نشانه ای از افزایش تقاضا برای نفت.

به همین خاطر قیمت نفت خام سبک آمریکا پس از آنکه برای چندمین بار متوالی نتوانست از سطح ۹۸٫۷۰ عبور کند مقداری اصلاح و نزول کرد اما همچنان در بالای سطح حمایت ۹۷٫۱۰ قرار گرفته است.

در حال حاضر دامنه معاملات مابین نرخهای ۹۷٫۱۰ و ۹۸٫۷۰ قرار دارد که این دو سطح به ترتیب سطوح حمایت و مقاومت نفت خام محسوب می شوند.

باید توجه داشت تا زمانیکه قیمت در بالای سطح حمایت ۹۷٫۱۰ و ۹۶٫۲۵ دارد، امکان تشکیل حرکت افزایشی به سوی سطح ۹۸٫۷۰ نیز وجود دارد و چنانچه این سطح شکسته شود می بایست در انتظار صعود قیمت نفت خام به سطوح ۹۹٫۴۰ و ۱۰۰ دلار/بشکه باشیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان کاهش اختلاف قیمت آن با نفت خام سبک آمریکا مورد توجه معامله گران است و در نمودار زیر می بینیم که قیمت آن خود را کاملا در زیر سطح ۱۱۰ دلار/بشکه تثبیت کرده است .

همانطور که دیروز گفتیم به باور ما روند کاهشی قیمت نفت برنت دریای شمال ادامه خواهد داشت و قیمت آن همچنان در حال ریزش است و همانطور که در نمودار زیر می بینیم پس از عدم توانایی در تثبیت بالای سطح ۱۱۲٫۴۹ تحت فشارهای نزولی قرار گرفته است و در هنگام نگارش این تحلیل در محدوده زیر کف تونل افزایشی در نوسان است. از این رو در شرایط فعلی احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت برنت وجود دارد.

براساس آنچه که در این چند روز گفته شد اکنون به نظر می رسد با نفوذ قیمت به زیر کف تونل حرکت صعودی از تب و تاب افتاده است و راه برای کاهش بیشتر به سوی سطح ۱۰۹ هموار شده است و چنانچه این سطح شکسته شود، می توان به انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت برنت بود.

معامله گران بازار نفت می بایست توجه داشته باشند که قیمت نفت برنت با شکست خط روند پایینی تونل با مانع جدی ۱۱۱٫۰۸ مواجه است و احتمالاً دوباره فرصتهایی برای فروش در این سطح بوجود آید.

برای امروز از منظر تحلیل تکنیکال تصور می شود که حرکت نزولی ادامه یابد و برای معاملات امروز احتمال شروع حرکت کاهشی قیمت نفت برنت بسیار زیاد خواهد بود و ادامه فشارهای نزولی می تواند به افت بیشتر قیمت  تا سطح ۱۰۹ دلار/بشکه بیانجامد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت