تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

روز گذشته خرده فروشی آمریکا بسیار قوی تر از حد انتظار اعلام شد که نشانه مثبتی برای اقتصاد آمریکا تلقی می شود و هم اکنون احتمال کاهش خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در جلسه آینده بسیار زیاد شده است و حتی زمزمه هایی توقف محرکهای اقتصادی در جلسه روز ۱۸ دسامبر شنیده می شود که در نوع خود کم نظیر است و این مسئله تا آنجا که من می دانم تمامی اینها حکایت از بهبود اوضاع اقتصاد آمریکا دارد.

نگاهی به سیر تحولات فدرال رزرو از زمان ریاست بن برنانکی حکایت از آن دارد که بانک مرکزی آمریکا هیچگاه مایل نبوده برخلاف انتظار بازار رفتار کند و تا به حال نیز بازار در مورد سیاستهای پولی اشتباه نکرده است بنابراین این بار نیز به نظر می رسد کاهش خرید اوراق قرضه در دستور کار باشد اما سوال اینجاست چه زمانی؟ این ماه یا ماه آینده یا ماه مارس؟ جلسه هفه آینده بانک مرکزی آمریکا این وضعیت را مشخص خواهد کرد.

افزایش خرده فروشی آمریکا در ماه نوامبر نشانه مثبتی بود و همانطور که می دانیم اقتصاد آمریکا اقتصادی است آزاد و وابسته به خرجکرد مصرف کنندگان و نگاه بازار به تمامی شاخصها به این دلیل است که به دنبال جواب به این پرسش می گردند که آیا خانوار های آمریکایی همچنان قدرت خرید دارند ؟

به نظر می رسد که این قدرت در حال افزایش است و احتمالا پیشبینی فعالان بازار دال بر کاهش خرید اوراق قرضه آمریکا به وقوع خواهد پیوست. بنابراین در حال حاضر این انتظار در بازار ایجاد شده که در نشست روز ۱۸ دسامبر، بانک مرکزی آمریکا اقدام به خاتمه برنامه خرید دارایی ها (QE) خواهد نمود امری که در صورت تحقق، به تضعیف اونس طلا خواهد انجامید.

از نظر تحلیل تکنیکال با شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۴۰ (بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از سطح ۱۴۳۳ به ۱۱۸۰) حرکت نزولی ادامه یافت و اکنون احتمال شکسته شدن سطح حمایت ۷۶٫۴ درصدی فیبوناچی از ۱۲۱۱ به ۱۲۶۸ که بر روی نرخ ۱۲۲۴ است وجود دارد که اگر اینچنین شود، هدف بعدی، سقوط اونس طلا به نرخ ۱۲۱۱ خواهد بود. سقوط قیمت در زیر نرخ ۱۲۱۱ راه را برای فرود تا سطح روانی ۱۲۰۰ هموار خواهد ساخت. سطح مقاومت فعلی در محدوده نرخهای ۱۲۳۴ و ۱۲۴۰ قرار دارد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا