تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در حال حاضر، حرکت قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی قرار دارد و از این رو، تا زمان شروع یک حرکت مشخص، می بایست به انتظار ماند. انتظار بازار برای اعلام تصمیم FOMC در خصوص توقف برنامه خرید اوراق قرضه و سیاستهای پولی که روز چهارشنبه این هفته اعلام می شود موجب حرکت خنثی قیمت شده است.

از این رو مهمترین رویداد خبری این هفته ، اعلام تصمیمات کمیته سیاستگذاری پولی ایالات متحده (FOMC) است و بازار از این جهت به آن علاقمند است که ممکن است اطلاعاتی در خصوص توقف یا ادامه بودجه بسته محرک اقتصادی منتشر شود. از این رو می بایست در انتظار انتشار این خبر بود.

با در نظر گرفتن چنین وضعیتی، می توان انتظار داشت که پس از نشست FOMC، شاهد واکنش قیمت اونس طلا باشیم و پیش بینی می شود این حرکت با قدرت ادامه داشته باشد و  اکنون به نظر می رسد که بازارها در انتظار نشست بانک مرکزی آمریکا و اعلام تصمیم آن در خصوص کاهش برنامه خرید اوراق قرضه هستند.

در هر صورت همچنان قیمت مابین نرخهای ۱۲۱۳ و ۱۲۶۷ در نوسان است و بازار به انتظار اعلام تصمیمات FOMC در روز چهارشنبه است. نکته جالب توجهی که می توان بر روی نمودار به آن اشاره نمود آنکه که هر بار که قیمت به منطقه ۱۲۲۰ و ۱۲۱۳ نزدیک شده خریداران نسبت به فروشندگان برتری بیشتری پیدا کردند و سطح پایین این کانال را می توان اولین سطح حمایت در نظر داشت (هم اکنون سطح ۱۲۲۰) و پایین تر از آن، سطح بعدی حمایت نرخ ۱۲۱۳ است و در ادامه سطح روانی ۱۲۰۰ می باشد.

برای کسانی که مابین سطوح خنثی معامله می کنند و خواهان بستن پوزیشن های در بالای نرخ ۱۲۵۰ هستند، باید خاطرنشان کرد که سقف حرکت خنثی بر روی نرخ ۱۲۴۴ و ۱۲۵۰ قرار دارد. حال اگر حرکت صعودی ادامه یابد، سطح بعدی مقاومت نرخ ۱۲۵۶ و در ادامه ۱۲۶۷ خواهد بود. از سوی دیگر می بایست امکان تشکیل حرکت نزولی را نیز چندان دست کم نگرفت.

زیرا اگر در نشست روز چهارشنبه برنامه خرید اوراق قرضه کاهش یابد، احتمال تشکیل حرکت نزولی و کاهش قیمت به زیر سطح ۱۲۲۰ و ۱۲۱۳ بیشتر می شود و در این صورت، هدف بعدی، کاهش تا سطح ۱۲۰۰ و در ادامه ۱۱۸۰ خواهد بود. بنابراین بیانیه بانک مرکزی آمریکا که در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای قیمت جهانی اونس طلا و نقره فراهم آورد. تا روز چهارشنبه منتظر می مانیم….

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا