تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

هرچند هفته گذشته قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۹۸٫۷۰ دلار/بشکه افزایش یافت و از ابتدای ماه دسامبر تا کنون در حدود ۵ دلار رشد قیمت داشته است اما بار دیگر افزایش گمانه زنی ها از توقف محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا، معامله گران را وادار به بستن پوزیشن های خرید نفت نمود.

امری که در معاملات روز جمعه به کاهش قیمت نفت منتهی شد و این حرکت، پیش بینی برای ادامه حرکت صعودی در میان مدت را از بین برد و اکنون باید در تدارک زمینه هایی برای حرکت اصلاحی و نزولی باشیم مخصوصا اگر امروز سطح حمایت ۹۶٫۲۰ شکسته شود.

در هر صورت از نوسانات رفت و برگشت و حرکت خنثی قیمت بین سطوح ۹۶٫۲۰ و ۹۸٫۸۰ ، تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که بازار همچنان در تردید است و نسبت به آینده سیاستهای پولی بانک مرکزی ایالات متحده چندان مطمئن نیست.

این سوالی است که این هفته روز چهارشنبه پاسخ آن مشخص خواهد شد و بانک فدرال رزرو آمریکا در آخرین نشست سال ۲۰۱۳ شورای سیاستگذاری و تعیین نرخ بهره بانکی  (FOMC) چشم انداز آینده را تعیین خواهد نمود.  انتظار می رود همچنان نرخ بهره بانکی آمریکا بدون تغییر رقم نزدیک به صفر درصد باقی بماند.

لحن بیانیه این هفته نیز اگر بانک مرکزی آمریکا اقدام به کاهش محرکهای اقتصادی خود نمائید احتمالاً به تضعیف نفت بیانجامد.

در سایر تحولات نیز با بازگشایی بنادر شرق لیبی همانطور که می دانیم تولید نفت این کشور نیز افزایش می یابد که خود همین نیز باز هم قیمت را در وضعیت روانی خود قرار می دهد و با شکست سطح ۹۶٫۲۰ قیمت را تحت فشارهای نزولی قرار خواهد داد.

بنابراین در هفته جاری در حرکت نزولی، چنانچه سطح حمایت ۹۶٫۲۰ شکسته شود باید به انتظار شکسته شدن سطح ۹۵٫۸۳ ( بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) بود که در این صورت، روند نزولی شدت گرفته و باید به انتظار فرود قیمت به زیر سطح ۹۵٫۸۳ باشیم.

در حرکت صعودی نیز می توان انتظار داشت که اگر سطح مقاومت ۹۸٫۱۵ شکسته شود ، حرکت افزایشی قیمت بار دیگر به سطح مقاومت ۹۸٫۸۰ و ۱۰۰٫۳۸ دلار/بشکه نزدیک شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

بازار نفت همواره به انتظار وقوع رویدادهای خبری است و اکنون به نظر می رسد گمانه زنی ها از کاهش خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در نشست روز چهارشنبه به یکی از خبرسازترین رویدادهای بازار تبدیل شده است.

با نگاهی به نمودار پایین شاهد تشکیل الگوی کاهشی قیمت نفت برنت هستیم و بی تردید، فروشندگان در حال تلاش برای کاهش بیشتر قیمت هستند که اگر این حرکت صورت گیرد، هدف بعدی کاهش قیمت به سطح ۱۰۶٫۵۱ دلار/بشکه خواهد بود.

در حالیکه بازار نگران این موضوع است که بانک فدرال رزرو آمریکا در کاهش بودجه محرک اقتصادی خود، راه را برای توقف برنامه خرید اوراق قرضه هموار خواهد کرد، واکنش بازار و حرکت نزولی نفت برنت، این تمایلات همانطور که در نمودار زیر می بینید در نوسانات قیمت تاثیرگذار بوده است.

بدین جهت، همچنان احتمال افزایش فشاری نزولی بر قیمت نفت برنت دریای شمال وجود دارد و چشم انداز کوتاه مدت، همچنان بازگشت به روند نزولی و کاهش قیمت به سطح ۱۰۶٫۵۱ دلار/بشکه است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت