تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در شرایطی به جلسه FOMC نزدیک می شویم که قیمت طلا در بازار های جهانی همچنان در منطقه خنثی قرار گرفته است و بطور کل نیز این طبیعت بازار است که روزهای قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر ، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود .

اما در این یکی دو روز گذشته افزایش بهای طلا علتهای فراوانی دارد .خریدهای فیزیکی ، انتظار معامله گران برای جلسه فردا شب بانک مرکزی آمریکا و عملیات خرید به منظور بستن پوزیشن های باز فروش” که در اصطلاح در بین معامله گران جهانی ” short covering ” گفته می شود همگی از عوامل افزایش قیمت از منطقه ۱۲۲۰ به ۱۲۵۰ می باشند اما در این میانه عامل دیگری نیز وجود دارد . کاهش ارزش دلار آمریکا .

پایین آمدن قیمت دلار موجب بالا رفتن قدرت خرید مشتریان اصلی طلا ( چینی ها و هندی ها) می شود که این مسئله خود افزایش تقاضا و سپس بالا رفتن قیمت را دامن می زند . بنابراین موج اخیر تضعیف دلار یکی از دلایل تقویت طلا و نقره بوده است . با نزدیک شدن به جلسه FOMC گمانه زنیها در رابطه با نتایج این نشست به اوج خود می رسد .

این جلسه ویژگیهای منحصر به فردی دارد که شاید مهمترین آنها این باشد که هنوز اقتصاددانان به یک اتفاق نظر در رابطه با زمان کاهش خرید اوراق قرضه نرسیده اند .

روال معمول در چند سال گذشته به این صورت بوده که افزایش و مقدار برنامه خرید اوراق قرضه را بازار درست حدس می زده و عاملی که موجب تحرک بازار می شد بیانیه این نهاد بود ، اما برای این جلسه نظرات حتی در رابطه با تغییر، میزان و زمان کاهش برنامه خرید اوراق قرضه نیز متفاوت است .

عده کمی در نشست فردا شب انتظار کاهش خرید اوراق قرضه را دارند ، عده ای گمان می کنند که بانک فدرال همان برنامه خرید ماهیانه ۸۵ میلیارد دلار ثابت نگه می دارد و عده ای نیز اعتقاد راسخ دارند که فدرال رزرو تا ماه مارس سال آینده برنامه خرید اوراق قرضه خود را کاهش نمی دهد !

به هر حال این مقامات فدرال رزرو هستند که بیانیه فردا شب را می نویسند و فردا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران قطعه دیگری از پازل چیده خواهد شد .

در هر صورت فردا روزی است که بسیاری انتظار آن را می کشند . بیانیه بانک مرکزی آمریکا سرانجام چهارشنبه منتشر خواهد شود و بعد از هفته ها انتظار معامله گران درخواهند یافت که فدرال رزرو چه اندیشیده ؟  کاهش خرید اوراق قرضه ؟ تثبیت برنامه خرید اوراق قرضه ؟ و یا تدبیری دیگر . جدای از آن بیانیه این نهاد چه خواهد بود ؟

اینها همه سوالاتی هستند بسیار مهم که فردا شب جواب آنها روشن خواهد شد و ممکن است جهت بازار جهانی طلا را تا چند هفته مشخص کند .  (در یادداشت فردا مفصلا راجع به این موضوع و تاثیر آن بر قیمت جهانی اونس طلا بحث خواهیم کرد )

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا