تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

حرکت اصلاحی و کاهشی روز گذشته قیمت نفت خام سبک آمریکا قادر به عبور قیمت از سطح حمایت ۹۶٫۲۰ دلار/بشکه نگردید و دوباره قیمت آن به بالای سطح ۹۷٫۰۰ برگشت.

این درحالی است که انتشار اخبار مربوط به سیاستهای بانک مرکزی آمریکا در خصوص کاهش یا ادامه برنامه خرید اوراق قرضه موجب نوسان قیمت نفت شده است.

هنوز از طرف شاخصهای تحلیل تکنیکال نفت، تا زمانیکه قیمت نفت در بالای سطح حمایت ۹۶٫۲۰ قرار دارد ، سیگنالی مبنی بر کاهش در دست نیست و با شکسته شدن سطح ۹۸٫۱۵ امکان شتاب صعود  قیمت به سوی سطح ۹۸٫۸۰ وجود دارد.

کف دو قلوی تشکیل شده در اطراف سطح ۹۶٫۲۰ یکی در روز ۴ دسامبر و دیگری در روز ۱۶ دسامبر خود نشاندهنده عدم کاهش بیشتر قیمت می باشد .

به دلیل بسته شدن قیمت در بالای سطح ۹۶٫۲۰، خریداران کماکان متمایل به خرید هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی و برگشتی، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید با هدفهای ۹۸٫۱۵ و ۹۸٫۸۰ دلار/بشکه تلقی می شود.

فقط باید توجه داشت که برای صعود بیشتر می بایست قیمت نفت از خط روند نزولی رسم شده که در نمودار زیر مشخص است با قدرت عبور کند و حداقل یکی دو ساعت خود را در بالای آن تثبیت کند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

روند نزولی آغاز شده قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۱۱۲٫۹۷ دلار/بشکه (بالاترین سطح روز ۳ دسامبر) فعلا در سطح ۱۰۸٫۰۰ متوقف شده است .

دیروز پس از برخورد قیمت به این سطح شاهد برگشت و اصلاح قیمت به منطقه ۱۱۰ بودیم که البته دوام چندانی نداشت و موفق نشد که از سطح مقاومت ۱۱۰٫۱۰ (بالاترین سطح روز ۱۰ دسامبر) عبور کند و به همین خاطر مجدد به زیر سطح ۱۰۹٫۰۰ ریزش کرد.

برای امروز انتظار داریم تنها در صورت شکست سطح ۱۰۸٫۰۰ قیمت آن به سطح ۱۰۶٫۵۱ (پایین ترین سطح روز ۲۰ نوامبر) کاهش یابد. از نظر تحلیل تکنیکال فروشندگان همچنان به فشار برای سقوط بیشتر قیمت ادامه می دهند و هم اکنون قیمت تا زیر نرخهای ۱۰۹ نیز پایین آمده است.

بیانیه فردا شب نشست FOMC به احتمال زیاد می تواند تا حد زیادی وضعیت آتی را مشخص کند و نشان خواهد داد که کمیته سیاستگذاری پولی تا چه میزان به کاهش برنامه خرید اوراق قرضه (Tapering) نزدیک است.

اگر فردا تغییری در برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا اعمال نشود این عبارت برای معامله گران بازار نفت به مفهوم تقویت بازار کالا و نفت است اما اگر خرید اوراق قرضه کاهش یابد قیمتها تحت فشارهای نزولی قرار خواهند گرفت. بنابراین بهتر است تا خبر فردا شب منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت