امشب: جلسه بانک فدرال ایالات متحده و تحلیل قیمت جهانی اونس طلا 

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار جهانی طلا نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای انتشار بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است و این اتفاق مهم می تواند موج قابل توجهی ایجاد کند. اهمیت جلسه امشب FOMC  نسبت به ماههای گذشته بیشتر شده و قطعا شاهد امواج بلند و خروشان بعد از انتشار بیانیه خواهیم بود .

در شرایطی که بازار در انتظار تصمیم بانک فدرال ایالات متحده برای کاهش محرکهای اقتصادی است و شایعاتی نیز مبنی بر کاهش برنامه خرید اوراق قرضه وجود دارد، فعلاً باید تا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر ماند تا وضعیت حرکت اونس طلا معین شود.

در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا باید کاهش یابد و تنها بر سر زمانبندی آن اختلاف نظر است . امشب، ماه آینده ، یا ماه مارس؟  

از نوسانات شدید و غیرقابل پیش بینی این چند هفته اخیر و روند خنثی قیمت بین منطقه ۱۲۱۱ و ۱۲۶۷، تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که بازار همچنان در تردید است و نسبت به آینده برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا ایالات متحده چندان مطمئن نیست.

این سوالی است که امشب پاسخ آن مشخص خواهد شد و بانک فدرال در آخرین نشست شورای سیاستگذاری و تعیین نرخ بهره بانکی (FOMC)  در سال ۲۰۱۳ چشم انداز آینده را تعیین خواهد نمود.

انتظار می رود همچنان نرخ بهره بانکی آمریکا بدون تغییر رقم نزدیک به صفر درصد باقی بماند اما لحن بیانیه که بازار در خصوص کاهش یا ادامه برنامه خرید اوراق قرضه بیشتر به آن خواهد پرداخت وضعیت حرکت اونس طلا را معین خواهد کرد. به باور ما سناریوی که محتمل ترین نیز هست اینست که کمیته تغییر چندانی در بیانیه و برنامه خرید ماهیانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه خود اعمال نکند .

به باور ما علیرغم بهبود آمارهای اشتغال ، خرده فروشی و تولیدات صنعتی اما احتمالا مقامات فدرال رزرو با در نظر گرفتن کاهش تورم، زمان حال را برای اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز زمان مناسبی نمی دانند و ترجیح می دهند تا اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری داشته باشند و به انتظار آینده خواهند نشست .

در صورتی که این سناریو حاکم شود و همان برنامه خرید ماهیانه ۸۵ میلیارد دلار از اوراق قرضه تثبیت شود، احتمالا قیمت جهانی اونس طلا در موج اول به منطقه ۱۲۵۲ و بعد از آن به منطقه ۱۲۶۷ و ۱۲۷۷ خواهد رسید و خود را یک گام به سطح ۱۳۰۰ نزدیک خواهد کرد.

اما در صورتی که امشب برنامه خرید اوراق قرضه کاهش یابد (به عنوان مثال ۱۰ میلیارد از آن ۸۵ میلیارد کم شود) احتمال ایجاد موج اصلاحی و نزولی قیمت جهانی اونس طلا به سوی منطقه ۱۲۰۰ و ۱۱۸۰ وجود دارد اما بعد از آن باید مراقب خریدهای فیزیکی چینی ها بود زیرا قیمتهای پایین ، بزرگترین مصرف کنندگان جهانی طلا (چین و هند) را برای خرید فیزیکی ترغیب خواهد کرد.

امروز علاوه بر بیانیه بانک مرکزی آمریکا ، انتظار سخنرانی برنانکی را نیز داریم که می تواند بر بازار تاثیر گذار باشد و احتمالا برنانکی نیز در آخرین روز در قدرت خود به عنوان ریاست بانک مرکزی آمریکا ترجیح می دهد تا سخنان چندان قاطعی نگوید و تصمیم گیری های مهم را به خانم ژانت یلن جانشین وی محول کند .

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا