تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

بیانیه بانک مرکزی آمریکا که امشب منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی قیمت نفت خام سبک آمریکا بین ۹۶٫۲۰ و ۹۸٫۸۰ دلار/بشکه را فراهم آورد.

در این میان، بی شک، اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. در خصوص نشست کمیته FOMC این اطمینان وجود دارد که سیاستگذاران پولی آمریکا تغییری در میزان نرخ بهره بانکی اعمال نخواهند کرد. با این حال، موضوعی که بازار بدقت به آن توجه خواهد داشت اینکه در بیانیه بانک فدرال وضعیت آتی سیاستهای پولی و برنامه خرید اوراق قرضه چگونه ترسیم خواهد شد.

در آستانه جلسه بانک مرکزی آمریکا، در حال حاضر قیمت نفت خام سبک آمریکا در حال رسیدن به سطح مقاومت ۹۸٫۳۵ است و این محدوده همانطور که در نمودار زیر می بینید بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی واقع شده است.

برای امروز چنانچه قیمت بتواند از سطح مقاومت اولیه ۹۸٫۱۵ عبور کند می تواند به ترتیب به سطوح ۹۸٫۳۵ و ۹۸٫۸۰ دست یابد. به یاد داشته باشید که روند صعودی نفت خام سبک آمریکا، حرکت فیبوناچی ۳۸% اصلاحی خود از سطح ۱۰۸٫۹۹ به ۹۱٫۷۷ را انجام داده است و ممکن است با یک خبر خوشایند برای نفت، روند صعودی قیمت در صورت شکست سطح مقاومت ۹۸٫۱۵ و ۹۸٫۳۵ قطعی شود.

برای امروز چنانچه برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در همان عدد ۸۵ میلیارد تثبیت شود ، این موضوع به قیمت نفت امکان تقویت بیشتری را می دهد. از سوی دیگر اگر تغییری در این برنامه صورت گیرد و برنامه خرید اوراق قرضه کاهش یابد می بایست منتظر برگشت و  اصلاح قیمت باشیم. در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران در انتظار نوسانات شدید خواهیم ماند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

دیلیل برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و همانطور که دیروز گفتیم حرکت نزولی آغاز شده قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۱۱۲٫۹۷ دلار/بشکه (بالاترین سطح روز ۳ دسامبر) فعلا در سطح ۱۰۸٫۰۰ متوقف شده است .

در نمودار زیر می بینیم که پس از برخورد قیمت به سطح ۱۰۸ شاهد برگشت و اصلاح قیمت به منطقه ۱۱۰ بودیم که البته دوام چندانی نداشت و همانطور که گفتیم موفق نشد که از سطح مقاومت ۱۱۰٫۱۰ (بالاترین سطح روز ۱۰ دسامبر) عبور کند و همچنان در زیر سطح ۱۰۹٫۰۰ قرار گرفته است.

برای امروز انتظار داریم تنها در صورتیکه برنامه خرید اوراق قرضه آمریکا کاهش یابد قیمت نفت با کاهش مواجه شود و در صورت شکست سطح ۱۰۸٫۰۰ قیمت آن به سطح ۱۰۶٫۵۱ (پایین ترین سطح روز ۲۰ نوامبر) کاهش یابد. اما اگر برنامه خرید اوراق قرضه تثبیت شود می بایست منتظر احیا و افزایش بازار کالا و نفت برنت باشیم.

از نظر تحلیل تکنیکال فروشندگان همچنان به فشار برای سقوط بیشتر قیمت ادامه می دهند و هم اکنون قیمت تا زیر نرخهای ۱۰۹ نیز پایین آمده است.

 بیانیه امشب نشست FOMC به احتمال زیاد می تواند تا حد زیادی وضعیت آتی قیمت بازار جهانی نفت را مشخص کند و نشان خواهد داد که کمیته سیاستگذاری پولی تا چه میزان به کاهش برنامه خرید اوراق قرضه (Tapering) نزدیک است.

بنابراین اگر امشب تغییری در برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا اعمال نشود این عبارت برای معامله گران بازار نفت به مفهوم تقویت بازار کالا و نفت است اما اگر خرید اوراق قرضه کاهش یابد قیمتها تحت فشارهای نزولی قرار خواهند گرفت. بنابراین بهتر است تا خبر امشب منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت