انتظار بازار برای سخنرانی مهم برنانکی در روز چهارشنبه 

چند ساعتی بیشتر از باز گشایی بازار نمی گذرد و در این مدت کوتاه موج نزولی بلندی را برای قیمتهای جهانی فلزات از جمله اونس طلا ، نقره و مس و… شاهد بودیم . در حال حاضر بازار به شدت نگران وضعیت نزولی فلزات جهانی است که امروز صبح نیز قیمت نقره سقوط قابل توجهی دیگری داشت . از میان فلزات پایه و اساسی یک استثنا هم نداشتیم و از طلا و نقره گرفته تا مس و آلومینیم و بورسهای فلزات لندن همگی سقوط  قابل توجهی داشتند .

هر چند که در مباحث پیشین تا حدودی به این بحث پرداختیم اما به سبب اهمیت موضوع و سوالاتی که از طرف دوستان مطرح شد یک بار دیگر به این مسئله اشاره می کنم .

یک از اصولی که در تجارت اونس طلا و نقره باید مد نظر قرار داد رابطه تنگاتنگی است که قیمت این فلزات با ارزهای معتبر علی الخصوص دلار دارد . چون اونس طلا و نقره در بازار های جهانی به دلار قیمت گذاری می شوند بالا رفتن ارزش دلار باعث گران شدن طلا و نقره برای کسانی است که قصد خرید این فلزات را با ارزهای دیگر دارند و در نتیجه تقاضای جهانی پایین می آید و به تبع آن طلا و نقره ارزان می شوند.

عکس این مسئله نیز صادق است یعنی هنگامی که دلار تضعیف می شود طلا و نقره برای خریدارانی که با دیگر ارزها قصد خرید دارند ارزان می شوند و در نتیجه ی بالا رفتن تقاضا و به تبع آن گران شدن قیمتها را موجب می شود. به طور کلی این یکی از اصول پذیرفته شده بازار جهانی  است که طلا ، نقره  و دلار همسفران خوبی نیستند و معمولا در دو جهت متفاوت حرکت می کنند.

البته باید اینجا این نکته را اضافه کنم که این تنها یکی از چندین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا و نقره می باشند و بسیاری مواقع دیده شده که این سه دست در دست هم به راه خود ادامه می دهند و قانون فوق را بی اعتبار می کنند نمونه مشخص و مشهور آن هم اوایل سال ۲۰۱۱ بود که در برابر دیدگان متعجب فعالان بازارهای مالی به ارزش اونس طلا ، نقره و دلار هر سه افزوده شد . اما بطور کلی در اکثر مواقع طلا و نقره در جهت عکس دلار حرکت می کنند و کارشناسان معتقدند یکی از عواملی که کاهش قیمت اونس طلا و نقره را در چند ماه گذشته سرعت مضاعف بخشیده افزایش ارزش دلار (DXY) بوده است که هم اکنون به بالاترین سطح ۳ ساله گذشته صعود کرده است.

 این هفته شهادت بن برنانکی ( ریس بانک مرکزی آمریکا ) در روز چهارشنبه در برابر نمایندگان کمیته مشترک اقتصادی سنا مهم‌ تلقی می‌شود. بنابراین بازار مایل است بداند آیا اوضاع اقتصادی بهتر شده است که آقای رئیس چندی پیش اعتقاد داشت؟ و آیا روزنه امیدی به بهبود هست و یا اینکه حتی شاید اوضاع بدتر شده است ؟

در صورتیکه برنانکی در برابر کنگره تصمیمی برای توقف یا کاهش میزان خرید اوراق قرضه خزانه داری اتخاذ کند می بایست در  انتظار افزایش شاخص جهانی دلار به سوی ۸۴٫۶۲ و حتی نرخهای بالاتر باشیم و معمولا گران شدن شاخص دلار موجب سقوط یورو ، پوند ، ین ژاپن ، فرانک سویس ، ارزهای متکی به کالا مثل دلار استرالیا ، دلار کانادا و…  در نهایت سقوط ارزش طلا و نقره می شود.

از مجموع سخنان اخیر مقامات بانک مرکزی آمریکا این اینگونه استنباط می شد که این بانک چندان طرح گسترده ای برای اتخاذ سیاستهای انبساطی ندارد و توسعه و گسترش بی رویه محرکهای اقتصادی را موجب لجام  گسیختگی تورم می دانند .

از این رو حرکت نزولی بازارها عمدتاً به دلیل سقوط شدید قیمت فلزات و کالاها (Commodities) می باشد و این سقوط نشان می دهد، روند کاهشی قیمت جهانی طلا و نقره همچنان ادامه دارد.

همچنین با توجه به افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا، تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن نیز کاهش یافته است . چنان که می دانیم ، طلا بیشتر از سایر سرمایه گذاریهای مطمئن (از جمله خرید اوراق قرضه) به عنوان سرمایه تامینی برای مقابله با رشد تورم مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد .

از آنجایی که در حال حاضر هیچ نگرانی خاصی در مورد تورم وجود ندارد و حتی صحبت از پدیده ضد تورمی (Deflation) در برخی از کشورهای بزرگ جهان می شود ،  اونس طلا و نقره چاره ی جز سقوط ندارند.

با این اوصاف به نظر می رسد با تقویت ایندکس دلار ،  قیمت اونس طلا در محدوده زیر نرخ ۱۴۰۰ و نقره در زیر سطح مقاومت ۲۳٫۰۰ دلار/اونس تثبیت شود و سطح حمایت ضعیف قیمت اونس طلا فعلا بر روی نرخ ۱۳۳۶ قرار گرفته است و چنانچه شکسته شود می تواند به ترتیب به سطوح ۱۳۲۱ و ۱۲۸۵ کاهش یابد و قیمت جهانی اونس طلا در میان مدت ( طی ۱ الی ۲ ماه) تا سطح ۱۲۴۵ و حتی منطقه ۱۱۵۱ الی ۱۰۸۶ سقوط کند که در چارت پایین در موج بزرگ نزولی C مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار (DXY) همانطور که در چارت پایین می بینیم ، انتظار داریم که قیمت آن در هفته جاری با سطح مقاومت ۸۴٫۶۲ مواجه شود و مقداری تا اطراف سطح ۸۳٫۴۴ اصلاح نماید تا اینکه دوباره سوی سطح مقاومت ۸۴٫۶۲ حمله کند.

این سطح مقاومت بر روی خط فیب ۵۰ درصدی از موج افزایشی c قرار دارد که از سطح ۷۸٫۹۱۸ ( پایین ترین سطح روز ۱ فوریه ) شروع شده است.  به باور ما با توجه به اینکه حرکت افزایشی ایندکس دلار از سطح ۸۱٫۳۳ ( پایین ترین سطح روز ۱ مه ) بسیار تند و سریع بوده و هیچ حرکت اصلاحی و استراحت نیز نداشته است ، به احتمال زیاد در اولین حمله خود به سطح ۸۴٫۶۲  مقداری عقب نشینی نماید .

به همین خاطر پیش بینی می کنیم برای تجمیع انرژی از اطراف سطح مقاومت ۸۴٫۶۲ قدری استراحت کند و تا سطح ۸۳٫۴۴ برگشت نماید و به عبارتی یک پول بک به سوی سطح ۸۳٫۴۴ ( مماس با خط روند رسم شده از سطح ۸۴٫۱۰ –  بالاترین سطح روز ۲۴ جولای ۲۰۱۲ ) داشته باشد تا بعد از رسیدن به نزدیکی این منطقه ،  پتانسیل و قدرت خود را برای عبور از این مانع (۸۴٫۶۲) جمع نماید و با شکست سطح مقاومت ۸۴٫۶۲ به سوی مقاومت بعدی یعنی نرخ  ۸۵٫۹۶ ( سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی ) افزایش یابد که اظهارات روز چهارشنبه برنانکی می تواند چنین محرکی را ایجاد نماید.

برای زوج یورو در مقابل دلار با توجه به سفارشهای فروش در منطقه بالای ۱٫۲۹۰۰ حتی ممکن است در میان مدت ( طی ۱ الی ۲ هفته ) قیمت این زوج ارز نیز از سطح ۱٫۲۷۴۰ ( پایین ترین حد ماه آوریل ) عبور کند و تا منطقه ۱٫۲۵ کاهش یابد که این هدف را صعود شاخص جهانی دلار آمریکا به بالای سطح ۸۴٫۶۲ تایید خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار