خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC

بیانیه بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر شد و از آنجاییکه لحن بیانیه نسبت به گذشته تغییر زیادی داشت موجب کاهش قیمت فلزات گردید و حرکت کاهشی اونس طلا پس از انتشار بیانیه FOMC آغاز شد .

در لحظه انتشار این خبر قیمت جهانی اونس طلا سریعا از سطح ۱۲۴۴ به سطح ۱۲۲۰ دلار سقوط کرد اما در واکنش به جملاتی از بیانیه بانک فدرال مبنی بر اینکه نرخ بهره برای مدتی طولانی در سطوح پایین نگه داشته خواهد شد و همچنین تا زمانیکه نرخ بیکاری آمریکا کاملا به زیر سطح ۶٫۵% نرسیده است نرخ بهره افزایش نخواهد داد، مجدد قیمت آن به منطقه اولیه خود در منطقه ۱۲۴۰ برگشت. در بیانیه امشب همچنین بانک فدرال اعلام نمود تا زمانیکه شاخص تورم (دوره سالانه) به بالای ۲٫۵% افزایش نیابد اقدامی در جهت افزایش نرخ بهره صورت نخواهد گرفت.

در هر صورت بانک فدرال ایالات متحده در آخرین نشست سال ۲۰۱۳، میزان نرخ بهره را بدون تغییر همان رقم نزدیک به صفر درصد تثبیت نمود اما در بیانیه نرخ بهره اعلام کرد، میزان بودجه خرید دارایی ها و اوراق قرضه خود را مجموعا از مبلغ ۸۵ میلیارد دلار به ۷۵ میلیارد در ماه کاهش می دهد و در واقع کمیته سیاستگذاری سرعت هزینه ها را در صورت استمرار بهبود آمارهای اقتصادی کاهش میدهد اما میزان نرخ بهره را همچنان برای مدت طولانی در سطوح پایین نگاه خواهد داشت.

بر این اساس کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا از ماه آینده خرید اوراق مشارکت با پشتوانه رهنی (MBS) خود را از ۴۰ میلیارد دلار به ۳۵ میلیارد دلار و خرید دارایی های بلند مدت اوراق بهادار خزانه داری خود را از ۴۵ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار کاهش می دهد.

با انتشار این بیانیه ابتدا ، موجی از حرکت کاهشی اونس طلا آغاز شد و هر چند این خبر باعث کاهش آنی قیمت فلزات گرانبها مخصوصا قیمت جهانی اونس طلا بلافاصله پس از اعلام خبر شد اما مجدد به منطقه ۱۲۴۰ بازگشت و همانطور که در نمودار زیر مشخص است در این چند هفته گذشته هنوز قیمت جهانی اونس طلا در زیر خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته در نوسان است و نتوانسته است بالای این خط خود را تثبیت کند.

فعلا نوسانات بازار جهانی اونس طلا پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا همچنان در مسیر خنثی بین سطوح ۱۲۲۰ و ۱۲۵۲ است و در حال حاضر بازار کماکان به بررسی گزارش FOMC و مطالب آن می پردازد.

لازم به ذکر است که سخنرانی امشب آقای برنانکی در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران می تواند در تثبیت این حرکت یا بازگشت آن تعیین کننده باشد.

در هر صورت با توجه به کاهش برنامه خرید اوراق قرضه ، همچنان به حرکت اونس طلا در روند نزولی پایبندیم و شکست سطح حمایت ۱۲۲۰ دلار می تواند فرصتی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش با هدفهای ۱۲۱۲ و نزدیکی منطقه ۱۲۰۰ دلار باشد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا