تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در آخرین بیانیه بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۱۳ که شب گذشته اعلام شد، چنانکه از قبل نیز پیش بینی می شد، تغییری در میزان نرخ بهره بانک فدرال اعمال نگردید اما از میزان برنامه خرید اوراق قرضه ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت و بدنبال انتشار بیانیه بانک فدرال، شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا به سرعت تقویت شد و قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۲۱۵ دلار کاهش یافت.

امروز صبح قیمت جهانی اونس طلا با سقوط خود تا سطح ۱۲۱۵ فرو ریخت و سقوط دیگری را در کارنامه سال ۲۰۱۳ کسب کرد. در صورت کاهش قیمت به پایین سطح ۱۲۱۰ و تثبیت قیمت در زیر این سطح، انتظار برای امتداد حرکت نزولی بیشتر و بیشتر خواهد شد.

بانک فدرال در بیانیه خود چشم انداز نسبتاً مثبتی ارایه نمود که این ارزیابی نهایتا منجر به افزایش تقاضای سرمایه گذاران به خرید دلار در مقابل ارزهای اصلی گردید اما در بازار فلزات قیمت جهانی طلا همچنان مابین نرخهای ۱۲۱۱ و ۱۲۴۴ دلار/اونس قرار گرفته و تا زمانیکه یکی از این سطوح شکسته نشود جهت خاصی برای انجام معاملات تشکیل نمی شود.

از این رو هر چند کاهش خرید اوراق قرضه در لحظه انتشار خبر شوک بسیار شدیدی را به اونس طلا وارد ساخت اما هنوز قیمت موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۱۰ نشده است و از آنجاییکه حرکات بازار به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات کریستمس و حجم پایین معاملات همچنان در روندی خنثی قرار دارد، سطح حمایتی بر روی نرخ ۱۲۱۰ تشکیل شده که در صورت شکسته شدن آن، روند نزولی تشکیل شده و حرکت عملاً در مسیر نزولی به سطوح ۱۲۰۰ و ۱۱۸۰ دلار ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ‍ژوئن) قرار خواهد گرفت.

تنها احتیاط کنید که چون قیمت سطح حمایت ۱۲۱۱ را چندین بار مورد حمله قرار داده اما موفق به شکست کامل آن نشده است از این رو برای انجام معاملات فروش با دقت بیشتری عمل کنید و بهتر است از زیر این سطوح وارد فروش شد.

هم اکنون، سطوح ۱۲۲۷ و ۱۲۴۴ مقاومت قیمت در کوتاه مدت هستند. برای تغییر حرکت نزولی فعلی، شکسته شدن این سطوح و تثبیت ۲ ساعته قیمت در بالای آن لازم است.

بنابراین چنانچه قیمت به بالای سطح ۱۲۴۴ یا به زیر ۱۲۱۰ برسد موجب فعال شدن دستورات خرید و فروش معامله گران می شود. در حال حاضر انتظار می رود قیمت مابین این منطقه قرار گیرد تا یکی از این سطوح با قدرت شکسته شود و جهت بعدی مشخص گردد و به باور ما با توجه به خبر دیشب احتمال شکسته شدن سطح ۱۲۱۰ و کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سطوح ۱۲۰۰ و ۱۱۸۰ دلار بسیار محتمل به نظر می رسد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی هر اونس طلا

اونس طلا