تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

این روزها، بهتر آن است که حرکات قیمت نفت خام سبک آمریکا را در نمودار روزانه نگاه کنیم و این همان وضعیتی است که طی روزهای گذشته برای آن گفته بودیم.

بدنبال انتشار بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا و اقدام این نهاد در کاهش خرید اوراق قرضه، قیمت نفت خام سبک آمریکا ابتدا تا منطقه ۹۷٫۴۰ دلار/بشکه تضعیف شد اما در پایان روز و با تقویت شاخصهای سهام و رکورد زنی شاخص داجونز آمریکا، توانست در نرخهای بالا بکار خود پایان دهد.

به نظر می رسد، بانک مرکزی آمریکا در نشست خود به این موضوع اشاره نمود که سیاستهای تغییر نرخ بهره، چندان هماهنگ با سیاستهای خروج از برنامه های محرک اقتصادی و کاهش خرید اوراق قرضه نیست و این بدان معنی است که حتی اگر سیاستهای خروج و کاهش خرید دارایی ها بزودی اعلام شود، ممکن است میزان نرخ بهره برای مدت طولانی در سطوح پایین باقی بماند که همین خبر موجب تقویت بازارهای پرریسک و پربازده نظیر سهام و نفت گردید.

برای امروز پیش بینی می کنیم چنانچه قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند از سطح مقاومت ۹۸٫۳۵ عبور کند می تواند محرّکی برای ادامه حرکت صعودی تا سطح ۹۸٫۸۰ و حتی سطح ۱۰۰ باشد.

از این رو برای ادامه حرکت صعودی قیمت نفت، شکسته شدن و تثبیت قیمت در بالای نرخ ۹۸٫۳۰ لازم است و انتظار می رود، تا زمانیکه قیمت در بالای سطح حمایت ۹۷ قرار دارد ، روند افزایشی قیمت و حرکت صعودی همچنان ادامه یابد.

لازم به ذکر است که در حرکت نزولی تنها بازگشت قیمت به زیر سطح ۹۶٫۹۰ زمینه را برای ورود فروشندگان فراهم کرده و آماده کاهش به ۹۶٫۲۰ خواهد کرد و اکنون برای امروز این موضوع یعنی خرید در بالای سطح ۹۸٫۳۵ و فروش در زیر سطح ۹۶٫۹۰ دلار/بشکه بطور مشخص استراتژی مناسبی برای ورود به انجام معاملات است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نوسانات قیمت کالاها (Commodities) عمدتاً تحت تاثیر اخبار شب گذشته از بانک مرکزی آمریکا قرار دارد. از منظر تحلیل تکنیکال برای قیمت نفت برنت دریای شمال انتظار داریم حرکت در روندی خنثی بین سطوح ۱۱۰٫۴۰ (بالاترین سطح روز ۱۶ دسامبر) و ۱۰۷٫۸۰ ( پایین تریین سطح روز گذشته) ادامه یابد تا یکی از این سطوح شکسته شود و جهت آن مشخص گردد.

توجه داشته باشید که کاهش قیمت به سوی سطح ۱۰۶٫۵۰ ( کمرین سطح ۲۰ نوامبر) به شرط عبور قیمت از سطح ۱۰۷٫۶۰ (پایین ترین سطح ۲۱ نوامبر) صورت خواهد گرفت و بدین جهت ممکن است، قیمت در یکی از سطوح ۱۰۷٫۶۰ یا ۱۰۶٫۵۰ سطح حمایت پیدا کند و از ادامه حرکت نزولی متوقف گردد.

در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۱۱۰٫۴۰ راه برای صعود به سوی سطح ۱۱۲ و ۱۱۲٫۹۴ ( بالاترین سطح روز ۳ دسامبر) فراهم می شود.

همانطور که اشاره شد سطح مقاومت اصلی در محدوده ۱۱۰٫۴۰ قرار دارد که به نظر می رسد پایدار باقی بماند و سطح حمایت مناسبی نیز در محدوده سطوح ۱۰۷٫۸۰ الی ۱۰۷٫۶۰ دلار/بشکه تشکیل شده است. در این شرایط باید منتظر ماند تا قیمت از وضعیت حرکت خنثی خارج شود و جهت خاصی را در پیش بگیرد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت