تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

همانطور که در یادداشتهای روزهای پیشین اشاره کردم موجی که بعد از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا در خصوص کاهش خرید اوراق قرضه ، بازار جهانی طلا را در نوردید اولین موج از سلسله امواجی خواهد بود که اونس طلا را به قهقرا خواهد برد و هم اکنون قیمت آن به کمترین نرخهای ۶ ماهه گذشته سقوط کرده است و تا بدین جای کار اونس طلا ضعیف ترین عملکرد هفتگی در طی ۳ ماهه گذشته و بدترین عملکرد سالیانه در طی ۳۲ ساله گذشته را تجربه کرده است.

امروز همچنین بار دیگر اعلام شد که صندوق سرمایه گذاری جهانی اسپایدر (SPDR) ذخایر طلای خود را به میزان ۳٫۹۰ تن دیگر کاهش داده است و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلای این صندوق به حدود ۸۰۸٫۷۲ تن کاهش یافته که پایین ترین رقم از اوایل سال میلادی ۲۰۰۹ به این سو می باشد.

در نمودار قیمت جهانی اونس طلا بار دیگر شاهد کاهش قیمت به سوی پایین ترین نرخهای ۳٫۵ ساله گذشته هستیم که نشان دهنده تلاش مجدد فروشندگان برای عبور از سطح حمایت مهم ۱۱۸۰ می باشد.

به باور ما پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا و کاهش ۱۰ میلیارد دلاری محرکهای پولی، اونس طلا طعمه حریقی شده که به ذوب قدرت آن انجامیده است و به اعتقاد ما کاهش خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا و فروش مستمر ذخایر طلای صندوق اسپایدر ، یکی از عواملی است که به کاهش قیمت طلا خواهد انجامید.

 از سوی دیگر، با نگاهی به نمودار می توان مشاهده کرد که پس از درهم شکسته شدن سطح حمایتی که در نرخ ۱۲۰۰ تشکیل شده بود، طلا اکنون سراسیمه تر از گذشته به سوی پایین ترین نرخهای ۳٫۵ ساله گذشته خود باز می گردد.

این موضوع نشان می دهد که همچنان فشارهای نزولی پابرجاست و از این رو، تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی باشد و نرخهای محدوده زیر سطح ۱۱۸۰ فرصتهای مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش هستند که اگر این سطح شکسته شود می بایست در انتظار فرود بیشتر قیمت تا سطوح پایین تر شد. به باور ما مهمترین سطح، نرخ ۱۱۸۰ است که می تواند در مسیر حرکت کاهشی، مانع بسیار جدی و محکم باشد.

بنابراین برای امروز بهتر است منتظر ماند و دید که آیا قیمت می تواند به زیر سطح ۱۱۸۰ کاهش یابد یا اینکه شاهد شروع حرکت اصلاحی برای بازگشت قیمت به نرخهای بالای ۱۲۰۰ خواهیم بود. با هم منتظر می مانیم.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا