تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

با توجه به فرارسیدن عید کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی، در حال حاضر، شاهد کاهش میزان حجم معاملات و فعالیت بازار جهانی طلا هستیم و قیمت جهانی اونس طلا بین منطقه ۱۱۸۷ و ۱۲۱۰ در نوسان است.

هرچند که این شرایط در بازارها بسیار مشهود است اما اقدام سرمایه گذاران برای فروش طلای فیزیکی موجود در ذخایر صندوق های سرمایه گذاری ETF همچنان ادامه دارد و هم اکنون هولدینگ طلای آنها از ۷۶ میلیون اونس در ماه دسامبر ۲۰۱۲ به ۵۰ میلیون اونس کاهش یافته است.

پیش بینی می کنیم در سال آینده نیز بزرگترین مصرف کننده عمده طلای جهان یعنی هندها برای حفظ محدودیت واردات طلا به دلیل نگرانی های که در مورد شکاف تراز تجاری خود وجود دارد ، محدودیت های را در لایحه واردات طلا اعمال نمایند .  همانطور که می دانیم طلا دومین کالای گران قیمت در واردات طلای این کشور است.

از سوی دیگر کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک فدرال رزرو آمریکا به معنی تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل روپیه هند محسوب می شود که همین مسئله به تضعیف بیشتر ارزش روپیه منجر می شود و این موضوع موجب گران شدن طلا برای مصرف کنندگان هندی می شود که قصد خرید طلا را با روپیه دارند در نتیجه تقاضا برای خرید آن کاهش می یابد و این کاهش، نشان دهنده کاهش میزان تقاضای خرید طلا در سطح جهانی است.

از نظر تحلیل تکنیکال هنوز فروشندگان کنترل اصلی بازار را در اختیار دارند و شکست سطح ۱۱۸۰ (پایین ترین سطح ماه ژوئن) می تواند راه را برای سقوط تا سطح حمایت ۱۱۵۴ ( بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۶۸۰ – پایین ترین سطح اکتبر ۲۰۰۸ – به ۱۹۲۰ – بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۱ ) را هموار کند.

بسته شدن ماهیانه قیمت در زیر سطح ۱۱۵۴٫۲۹ نیز موجب کاهش شدید به سوی سطح ۹۷۳٫۳۲ ( خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می گردد و چنانچه این سطح نیز شکسته شود هیچ سد مستحکم و قوی در برابر ریزش قیمت تا سطح ۶۸۰٫۸۰  پایین ترین سطح اکتبر  ۲۰۰۸) وجود نخواهد داشت.

در صورت حرکت اصلاحی تنها بازگشت قیمت به بالای سطح ۱۲۱۰ و تثبیت حداقل ۲ ساعته بالای آن می تواند موجب اصلاح قیمت تا نرخ ۱۲۱۷ و در ادامه تا سطح ۱۲۲۷ گردد.

در مجموع بر این باوریم که کاهش تقاضا برای این فلز ارزشمند که شامل فروش طلا از سوی صندوق های سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس و طلای فیزیکی می شود، همچنان ادامه داشته باشد و همانطور که در نمودار دوم مشخص است به شدت ذخایر طلای صندوقهای سرمایه گذاری طلا کاهش یافته است .

این کاهش به دلیل فروش سنگین طلا از سوی این صندوق ها بوده که موجودی آن از سطح ۷۶ میلیون اونس به ۵۰ میلیون اونس کاهش یافته است که در نمودار دوم با خط مشکی رنگ مشخص است. خط بعدی روند تغییرات قیمت جهانی اونس طلا را نمایش می دهد و این موضوع نشان می دهد تا زمانیکه ذخایر طلای صندوق های سرمایه گذاری رو به کاهش است، روند نزولی قیمت جهانی اونس طلا نیز ادامه خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار موجودی ذخایر فیزیکی صندوق های سرمایه گذاری طلا ( خط مشکی رنگ) و قیمت جهانی اونس طلا

طلا