تحلیل و پیش بینی قیمت نفت خام و برنت دریای شمال در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح مقاومت ۱۰۳٫۳۸ دلار/بشکه را لمس کند و چنانچه به بالای این مقاومت برسد راه برای صعود به سوی سطح ۱۱۲٫۲۴ هموار می شود.

در نمودار اول همانطور که مشخص است چنین به نظر می رسد که قیمت در یک الگوی مثلث بزرگ از اواخر سال ۲۰۱۱ به این سو قرار گرفته است و ممکن است که در این موج قیمت را حتی به سوی نرخ ۱۱۲٫۲۴ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) بالا بکشاند که این هدف خیلی نزدیک به خط روند ضلع بالایی الگوی مثلث می باشد که در چارت زیر ملاحظه می فرمائید.

در چارت اول کاملا به وضوح مشخص است که این حرکت نزولی از سطح ۱۱۲٫۲۴ در موج نزولی C صورت گرفته است که این موج در اطراف سطح حمایت ۹۳٫۴۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) متوقف شده است .

حرکت افزیشی فعلی نیز که از سطح ۹۲٫۰۶ ( پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر) شاهد هستیم در موج D صورت گرفته است که به سوی سطح ۱۰۳٫۳۸ در حرکت است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی قرار دارد. همانطور که می بینیم شکست سطح مقاومت ۹۷٫۹۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) زمینه این افزایش قیمت به سوی سطح ۱۰۳٫۳۸ را فراهم آورده است.

 از سوی دیگر دیگر در نمودار زیر مشخص است که این افزایش قیمت پس از برخورد قیمت به کف خط روند الگوی مثلث اتفاق افتاده است و این سطح حمایت به باور ما توسط دو سد مستحکم و قوی دیگر در نمودار دوم مورد حمایت قرار گرفته است.

یکی توسط خط روند نزولی بلند مدت رسم شده از سطح ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح سال ۲۰۰۸) و دیگری توسط خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی که در نمودار هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا مشخص گردیده است.  

بنابراین ، این سه سطوح حمایتی که بدان اشاره کردیم به تقویت فعلی قیمت نفت خام سبک آمریکا کمک خواهد کرد و همانطور که در بالا گفتیم می تواند قیمت را تا هدف اولیه ۱۰۳٫۳۸ بالا بکشاند.

در حرکت نزولی نیز تنها به شرط شکست سطح حمایت ۹۶٫۲۱ ( پایین ترین سطح روز ۱۶ دسامبر) سناریوی افزایشی را با چالش مواجه می سازد و چنانچه در طی ۳ ماهه آینده به زیر سطح ۹۲٫۰۶ برسد عملا سناریوی افزایشی که در بالا اشاره شد نقض می گردد و آن وقت است که هدف ۷۴٫۶۹ دلار/بشکه ( خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) مورد توجه قرار می گیرد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت برنت

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که در طی ۳ ماهه آینده قیمت آن به منطقه نزدیکی ۱۱۵٫۹۶ الی ۱۱۸٫۹۷ دلار/بشکه افزایش یابد که این هدف را بررسی الگوی مثلث و بررسی امواج الیوت تایید کرده است.

این الگوی مثلث شکل از ماه مارس ۲۰۱۲ به این سو شکل گرفته است و خط ضلع بالایی این الگو نیز همین هدف ۱۱۵٫۹۶ الی ۱۱۸٫۹۷ را نشان می دهد.

در نمودار زیر کاملا به وضوح مشخص است هر بار که قیمت منطقه کف این الگو را لمس کرده برگشته کرده است و به سوی ضلع بالای این خط روند یعنی حدود سطح ۱۱۴٫۸۰ در حال افزایش است.

بررسی امواج الیوت نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج c قرار گرفته است که این موج بخشی از موج (c) می باشد که از سطح ۹۹٫۰۴ (پایین ترین سطح روز ۱۹ آوریل) شروع شده است.

پس از عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۱۱۳٫۵۴ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) شاهد برگشت و اصلاح به سوی سطح حمایت ۱۰۸٫۱۰ ( خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) بودیم اما با توجه به اینکه قیمت بخش بزرگی از حرکت کاهشی اخیر خود از سطح ۱۱۳٫۰۲ ( بالاترین سطح روز ۴ دسامبر) را جبران کرده است ، انتظار داریم که قیمت آن در موج c به سوی سطح ۱۱۵٫۹۶ و ۱۱۸٫۹۷ صعود کند.

بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که موج (c) از قدرت و توانایی زیادی برای رسیدن به سطح ۱۲۳٫۸۳ ( خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برخوردار است و اگر در طی سه ماهه آینده نیز به این سطح نرسد حداقل می توان به رسیدن قیمت نفت برنت به سطح ۱۱۵٫۹۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) اطمینان داشت.

چنانچه قیمت به بالای سطح ۱۱۵٫۹۶ برسد و از ضلع بالایی الگوی مثلث عبور کند تاییدی در جهت شکست سطح مقاومت ۱۱۵٫۹۶ خواهد بود که نشان دهنده الگوی تداوم صعودی می باشد.

در حرکت نزولی تنها به شرط شکست سطح حمایت ۱۰۸٫۰۱ موجب کاهش قیمت به سوی ضلع پایینی الگوی مثلث یعنی سطح ۱۰۴٫۷۰ می باشد و کاهش بیشتر قیمت به زیر سطح ۱۰۳٫۲۴ دلار/بشکه الگوی مثلثی ایجاد شده را تبدیل به پترن نزولی می کند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت