تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید قیمت در مسیر صعودی خود با مقاومت ۹۷٫۱۲ دلار/بشکه که سد مستحکمی در امتداد حرکت افزایشی میباشد مواجه است .

از این رو احتمال اینکه مقداری به سطح حمایت ۹۶٫۰۰ اصلاح کند وجود دارد اما اگر از سطح مقاومت ۹۷٫۱۲ عبور کند و به سطح ۹۷٫۳۵ برسد می بایست در انتظار افزایش بیشتر قیمت به سطح ۹۸٫۵۱ باشیم که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی قرار دارد.  

بنابراین در صورت تثبیت کامل قیمت در بالای سطح ۹۷٫۱۲، بازگشت قدرتمند حرکت صعودی تایید شده و راه برای صعود تا هدف بعدی ۹۸٫۵۱ هموار خواهد شد. 

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از کاهش ۱۰۰٫۷۵ (بالاترین سطح روز ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳) به ۹۱٫۲۴ ( پایین ترین سطح روز ۹ ژانویه) قرار گرفته است.

با توجه به اینکه سطح فیبوناچی ۹۴٫۸۷ موجب اصلاح قیمت گردید اما سطح فیب ۵۰ درصدی چنین حرکت اصلاحی را شاهد نبودیم این احتمال وجود دارد که در نزدیکی سطح مقاومت ۹۷٫۱۲ شاهد حرکت اصلاحی قیمت باشیم با این حال هنوز مشخص نیست که آیا قیمت نفت ابتدا می تواند سطح ۹۷٫۱۲ لمس کند و بعد از آن اصلاح نماید یا همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد؟

چنانچه اشاره کردیم، قرار گرفتن قیمت نفت خام سبک آمریکا در بالای سطح ۹۷٫۱۲ به معنای شروع حرکت صعودی است و با شکسته شدن سطح ۹۷٫۳۵ دلار/بشکه این حرکت صعودی بیشتر تایید خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سطح ۱۰۸٫۷۵ افزایش یابد و در صورتیکه از این سطح نیز عبور کند تا حدود سطح ۱۰۹٫۶۲ رشد خواهد کرد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت توانسته است که از سطح مقاومت ۱۰۷٫۸۸ عبور کند که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۱۱۲٫۴۴ (بالاترین قیمت روز ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳) به ۱۰۵٫۰۶ ( پایین ترین سطح روز ۱۵ ژانویه) قرار داشت که شکسته شد و مقاومت بعدی بر روی نرخ ۱۰۸٫۷۵ تشکیل شده است.

در حرکت نزولی تنها کاهش قیمت به سطح ۱۰۷٫۷۰ نشان می دهد که شکست سطح ۱۰۷٫۸۸ شکست غلط بوده است و آن وقت می بایست در سناریوی افزایشی به سطح ۱۰۸٫۷۵ تجدید نظر کرد.

بنابراین تنها در صورتیکه قیمت به بالای ۱۰۸٫۳۶ برسد روند افزایشی دوباره از سر گرفته خواهد شد. در هر صورت برای امروز احتمال صعود بیشتر تا نرخ ۱۰۸٫۷۵ دلار/بشکه محتمل به نظر می رسد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت