تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

همانطور که ابتدای هفته خاطر نشان کردیم ، این هفته بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه درباره نرخ بهره و برنامه خرید اوراق قرضه تصمیم گیری می کنند که بی هیچ تردیدی این تصمیمات تاثیر کوتاه و بلند مدت خود را بر بازار خواهند گذاشت .

جلسه FOMC سرانجام فردا شب برگزار می شود و بعد از هفته ها انتظار معامله گران درخواهند یافت که فدرال رزرو درباره کاهش خرید اوراق قرضه چه اندیشیده ؟

۱۰ میلیارد دلار کاهش ؟ تثبیت برنامه خرید اوراق قرضه در همان عدد ۷۵ میلیارد دلار و یا تدبیری دیگر . جدای از میزان کاهش خرید اوراق قرضه بیانیه این نهاد چه خواهد بود ؟

اینها همه سوالاتی هستند بسیار مهم که بعد از جلسه جواب آنها روشن خواهد شد و ممکن است جهت بازار را تا چند هفته مشخص کند . از این رو با نزدیک شدن به جلسه FOMC گمانه زنیها در رابطه با نتایج این نشست به اوج خود می رسد .

از نظر تحلیل تکنیکال اصولا عبور از موانع بلند نیاز به انرژی بالایی دارد که به نظر نمی رسد در شرایطی که بازار در انتظار جلسه FOMC بسر می برد این انرژی وجود داشته باشد ، بنابراین احتمال سطح مقاومت ۱۲۸۰ امروز دست نخورده باقی می ماند .

طبق آمارهای گرفته شده بیش از ۸۰ درصد از فعالان بازار چنین می اندیشند که فردا شب بانک مرکزی آمریکا ۱۰ میلیارد دلار دیگر از برنامه خرید اوراق قرضه کم می کند و آنرا به ۶۵ میلیارد دلار می رساند.

اما باید توجه داشت که این خبر خیلی نمی تواند تاثیر منفی زیادی بر قیمت اونس طلا داشته باشد زیرا مسائلی چون جریان ریسک گریزی، کاهش بازارهای سهام ، فرار سرمایه ها از بازارهای نوظهور یافته و آمارهای ضعیف میزان درآمد شرکتهای آمریکا مجدد به تقویت قیمت اونس طلا کمک خواهد کرد.

بنابراین در صورت کاهش ۱۰ میلیارد دلار از برنامه خرید اوراق قرضه در لحظه انتشار خبر هر چند احتمال افزایش بازدهی دلار افزایش می یابد که تضعیف اندک اونس طلا را در پی دارد اما نباید انتظار کاهش بیشر قیمت را داشته باشیم.

از سوی دیگر در صورتی که برخلاف انتظارات بازار بانک مرکزی آمریکا تغییری در برنامه خرید اوراق قرضه خود اعمال نکند و همان عدد ۷۵ میلیارد دلار را برای خرید ماهیانه اوراق قرضه تثبیت کند، سرعت افزایش قیمت بیشتر خواهد بود و راه اونس طلا برای رسیدن و گذر کردن از سطح مقاومت ۱۲۸۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و رسیدن قیمت به سطح ۱۳۰۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) در روزهای آینده هموار خواهد شد .

لازم به ذکر است که در نمودار زیر قیمتهای ۱۲۵۰ و ۱۲۴۴ الی ۱۲۳۱ ساپورتهای مهمی هستند و هر یک از این سطوح حمایت میتوانند فردا شب جلوی ریزش قیمت را بگیرند و در حرکت صعوی نیز در صورت عبور قیمت از سطح ۱۲۸۰ و ادامه صعود قیمت، اهداف قیمت ۱۳۰۰ و ۱۳۰۹ خواهند بود

بطور کل نیز این طبیعت بازار است که روزهای قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر ، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز از این قاعده مستثنی نیست و تا قبل از خبر فردا شب پیش بینی می کنیم که قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار زیر مشخص است بین سطوح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی در روندی خنثی در نوسان باشد. (در یادداشت فردا مفصلا راجع به این موضوع بحث خواهیم کرد)

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا