تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا  در آستانه جلسه FOMC 

بالاخره چهارشنبه آمد .

عزیزانی که این سلسله مقالات را دنبال می کنند ، ملاحظه کرده اند که از ابتدای هفته ترجیع بند ما ذکر اهمیت جلسه امروز بانک مرکزی آمریکا بوده است و از ابتدای هفته خاطر نشان ساخته ایم که به دلیل انتظار بازار برای این جلسه مهم در روزهای پیش از آن انتظار موج بلندی را نداریم و بازار برای شکستن خطوط مهم به انتظار بیانیه بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران می نشیند .

 اتفاقا اگر به تایم فریم روزانه اونس طلا نگاه کنید متوجه سکوت بازار در روزهای پیشین می شوید . البته هر چند در تایمهای کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بیشتر نشاندهنده حالت بدون روند بازار بوده است تا ایجاد روندی قوی .

بطوریکه مقاومت ۱۲۸۰ و حمایت ۱۲۴۴ در نمودار روزانه اونس طلا هنوز دست نخورده باقی مانده اند و این منطقه همچون حصاری برای اونس طلا عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است . مشکل بتوان تصور کرد که امروز نیز این وضعیت حفظ شود .

تمامی این مسائل باعث شده تا بیانیه امشب اهمیت بالایی پیدا کند .

دو سناریو  محتمل است که ما این دو پیامد احتمالی و تاثیر آنها بر بازار را تشریح می کنیم :

۱-  برنامه خرید اوراق قرضه از ۷۵ میلیارد دلار به ۶۵ میلیارد دلار کاهش یابد.

این حالت نشاندهنده آنست که مقامات FOMC آنقدر در اندیشه کاهش محرکهای مالی هستند که حتی آمارهای ضعیف اخیر اقتصادی (NFP و شاخصهای مربوط به مسکن ) نیز آنان را سست نکرده و کار خود را می کنند .

در صورتی که  این سناریو ، سناریوی حاکم باشد باید انتظار اصلاح و برگشت اونس طلا را تا نزدیکی سطح حمایت ۱۲۴۴ داشت البته چون بازارهای سهام نیز سقوط خواهند کرد نبایستی زیاد انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم زیرا منطقه ۱۲۴۴ با خط روند افزایشی که رسم شده است می تواند مانع از اصلاح بیشتر قیمت شود  .

۲-  برنامه خرید اوراق قرضه در همان عدد ۷۵ میلیارد دلار ثابت بماند.

این سناریو نیز محتمل است . تفسیر این حالت اینست که آمارهای ضعیف اخیر از اقتصاد آمریکا مقامات FOMC را  در نوعی حالت بهت فرو برده و مقامات این نهاد تصمیم گرفته اند که اولا محرکهای مالی را کاهش ندهند تا از گزندهای احتمالی آن در امان بمانند ثانیا فضای مارکت را عوض نکنند تا دست خود را برای آینده باز بگذارند .

این سناریو به معنی کاهش احتمالی محرکهای مالی در ماههای بعد است . واکنش اونس طلا به این مسئله در جهت تقویت قیمت خواهد بود. بسته شدن قیمت در بالای نرخ ۱۲۶۵ می تواند به صعود بیشتر قیمت تا ۱۲۸۰ بیانجامد.

در هر صورت برای امروز در آستانه انتشار بیانیه بانک فدرال ایالات متحده آمریکا و کمیته بازار آزاد (FOMC) و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت قیمت جهانی اونس طلا همچنان بالای سطح حمایت ۱۲۴۴ در نوسان است .

از نظر تحلیل تکنیکال ، این بدان معناست که حرکت اصلاحی آغاز شده از سطح ۱۲۷۸٫۰۱ (بالاترین سطح روز دوشنبه ) احتمالا در اطراف نزدیکی این سطح حمایت ۱۲۴۴ به پایان رسیده است و می بایست منتظر واکنش بازار به بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا باشیم.

از نظر تحلیل سطوح فیبوناچی این برگشت اخیر قیمت که شاهد هستیم صرفا پس از برخورد به سطح مقاومت ۱۲۸۰ که بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۱۴۳۳٫۳۱ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) به ۱۱۸۵٫۱۰ ( پایین ترین سطح روز ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳) قرار دارد صورت گرفته است.

سطح حمایتی که بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی یعنی سطح ۱۲۴۴ قرار دارد می تواند مانع از هر گونه حرکت اصلاحی و برگشتی قیمت باشد و همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح با خط روند افزایشی دیگری که از سطح ۱۱۸۵٫۱۰ رسم شده به شدت مورد حمایت قرار گرفته است.

بنابراین تا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر می مانیم تا ببینیم آیا امروز قیمت به همین صورت می تواند بالای سطح حمایت ۱۲۴۴ باقی بماند؟

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا