خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از جلسه بانک مرکزی آمریکا 

تصمیمات نشست امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) همانند آنچه پیش بینی می شد اعلام شد و بانک فدرال اعلام نمود که ۱۰ میلیارد دلار دیگر از برنامه خرید اوراق قرضه خود را کاهش می دهد که این میزان بطور میانگین هر ماه از ۷۵ میلیارد دلار به ۶۵ میلیارد دلار تقلیل می یابد.

از این رو با آغاز ماه فوریه میزان سرمایه خرید اوراق بهادار رهنی این نهاد به ماهانه ۳۰ میلیارد دلار به جای ۳۵ میلیارد دلار قبل و اوراق قرضه خزانه داری بلند مدت به۳۵  میلیارد دلار به جای ۴۰ میلیارد دلار قبل خواهد رسید.

بنابراین دومین کاهش پی در پی برنامه خرید اوراق قرضه نیز اعمال شد و به نظر می رسد که این روند ادامه داشته باشد. کاهش ۱۰ میلیارد دلار از محرکهای مالی نکته جدیدی برای بازار نبود و از مدتها قبل تا حدود زیادی در ارزش اونس طلا لحاظ شده بود و به همین خاطر زیاد تاثیر منفی بر روی قیمت جهانی اونس طلا نگذاشت. 

پس از اعلام تصمیمات شورای سیاستگذاری پولی بانک فدرال ایالات متحده مبنی بر کاهش برنامه خرید اوراق قرضه قیمت جهانی اونس طلا مقداری به زیر سطح ۱۲۶۰ دلار اصلاح کرد اما مجدد به بالای این سطح برگشت.

همانطور که اشاره شد اهمیت جلسه بانک مرکزی آمریکا در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده و دیگر شاهد آن امواج خروشان بعد از انتشار بیانیه نیستیم زیرا این اخبار دیگر خبرهای داغی برای بازار محسوب نمی شوند چون بازار از مدتها قبل انتظار چنین حرکتی را داشته است و حتی این گمانه زنی در بازار وجود دارد که بانک فدرال تا پایان سال این برنامه محرکهای مالی را کاملا قطع کند.

بنابراین باید به این نکته مهم توجه داشت که قطع محرکهای مالی بانک مرکزی آمریکا و اخیرا نیز وضعیت بحرانی اقتصاد کشورهای نوظهور یافته، بازارهای سهام جهانی را عملا در سراشیبی سقوط قرار خواهد داد و در شرایط ناامنی و بحرانی این محرک خوبی برای افزایش قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود.

همانطور که می دانیم در شرایط بحرانی معمولا دو اتفاق رخ می دهد یکی اینکه اونس طلا و اوراق قرضه  که از امنیت بالایی برخوردار است محبوب می شوند و در نتیجه اونس طلا تقویت می شود و دوم آنکه پدیده معاملات انتقالی (Carry Trade) یا همان جریان ریسک پذیری بی اثر می شود .

اونس طلا که همچنان در این آشفته بازار به عنوان پناه امن محسوب می شود همچنان روند صعودی خود را در بالای خط روند افزایشی و سطوح حمایت ۱۲۵۰ و ۱۲۴۴ دلار که در نمودار زیر مشخص گردیده حفظ کرده است و از بالا چنانچه این هفته بتواند از سطح مقاومت ۱۲۸۰ عبور کند خود را گامی دیگر به سطح ۱۳۰۰ دلار نزدیک تر می کند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا