تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

در قیمت نفت خام سبک آمریکا خریداران همچنان کنترل اصلی قیمت را در دست دارند و دیروز قیمت تا سطح مقاومت ۹۸٫۴۶ دلار/بشکه پیش رفت اما موفق به شکست و تثبیت قیمت در بالای آن نشد و هم اکنون مقداری به زیر سطح ۹۷٫۹۵ اصلاح کرده است.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی قرار گرفته است که نزدیک به مقاومت دیگری در نرخ ۹۸٫۵۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۹۱٫۲۴ به ۱۰۰٫۷۵) می باشد و این امر در کوتاه مدت توانسته است که از حرکت افزایشی جلوگیری کند.

از نظر تحلیل تکنیکال تنها به شرط عبور قیمت از سطح مقاومت مهم ۹۸٫۵۱ می تواند راه را برای صعود بیشتر تا نرخ ۹۹٫۲۹ (بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۲۸ درصدی) و پس از آن ۱۰۰٫۷۵ (بالاترین سطح روز ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳) هموار کند.

در حرکت اصلاحی نیز، سطوح حمایت قیمت ابتدا بر روی نرخ ۹۷٫۵۰ و پس از آن سطوح ۹۷٫۱۲ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و سپس منطقه ۹۶٫۲۹ الی ۹۶٫۰۰ قرار دارند.

بنابراین احتمالا طی معاملات پیش رو امروز قیمت اندکی در محدوده ۹۸٫۴۶ و ۹۸٫۵۱ مکث داشته باشد که دلیل آن هم وجود مقاومتهای قیمتی مهم در این فاصله است و برای حمایتهای جدی‌تر از قیمت، نماگرهای تحلیل تکنیکال و آتی، فاصله قیمتی ۹۷٫۵۰ تا ۹۷٫۱۲ را نشان میدهند.

بنابراین بعد از حرکت اصلاحی ورود در ناحیه بالای قیمتی ۹۸٫۵۱ می تواند منطقی باشد و حد استاپ زیر ۹۶٫۳۰ برای خروج معقول است. اهداف قیمت نفت خام سبک آمریکا را می توان در سطوح ۹۹٫۲۹ و ۱۰۰٫۷۵ دلار/بشکه دید که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

چنانکه در گزارشهای پیشین بدان اشاره کردیم، هم اکنون قیمت نفت برنت دریای شمال در الگوی مثلث افزایشی است که بر روی نمودار ساعتی دیده می شود و فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید در نرخهای پایین ایجاد شده است.

هرچند که دیروز شاهد تشکیل حرکت افزایشی تا نرخ ۱۰۸٫۳۵ دلار/بشکه بودیم اما این حرکت پایدار نبود و قیمت در مقابل بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه یعنی محدوده ۱۰۸٫۳۵ از حرکت بازایستاد.

هر چند هم اکنون حرکت اصلاحی به زیر سطح ۱۰۸٫۰۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) شاهد هستیم اما همچنان بر این باوریم که حرکت افزایشی ادامه دارد و از این رو، کماکان منتظر تقویت بیشتر به بالای سطح ۱۰۸٫۳۵ هستیم تا هدف ۱۰۹ نمایان شود.

به باور ما، حرکت اصلاحی اخیر صرفا در جهت یک پول بک به سوی ضلع بالایی خط روند الگوی مثلث شکل است و استمرار حرکت اصلاحی در پایین این خط روند بسیار سخت و دشوار است و از این رو در محدوده نرخهای ۱۰۷٫۵۰ و حتی ۱۰۶٫۹۳ فرصتهای مناسبی برای خرید نفت برنت با هدفهای ۱۰۸٫۰۳ و ۱۰۸٫۳۵ الی ۱۰۹٫۰۰ دلار/بشکه دیده می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت