تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

با شروع هفته جدید، روند ریسک گریزی بار دیگر به بازارها بازگشته است. هرچند که نوسانات یک روزه قیمت نمی تواند ملاک تعیین روند بازار باشد، اما تحولات کلی قیمت نوید یک حرکت پایدار را می دهند.

به دلیل تعطیلات سال جدید چینی، در آسیا تنها بازارهای اصلی ویلینگتن (نیوزلند)، سیدنی و توکیو باز بود قیمت اونس طلا در منطقه خنثی و محدود بین ۱۲۳۸ و ۱۲۵۵ در نوسان است و همانطور که می دانیم در چین بازارها تا پایان هفته در تعطیلات سال نو خواهند بود. تعطیلات سال جدید چینی در آسیا بازارها را در روندی آرام و کم تحرّک قرار داده است.

در تقویم اقتصادی روز به غیر از شاخص موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM آمریکا (پیش بینی ۵۶٫۲ رقم قبلی ۵۷) هم خبر خاصی دیده نمی شود و از این رو، عمده توجه بازارها به نوسانات بازارهای سهام و تحولات بازارهای نوظهور یافته است.

اقتصادهای نوظهور یافته در تعریف بدان معناست که یک اقتصاد ملی که در فرایند پیشرفته تر شدن قرار دارد و دارای نقد شوندگی در بدهی های محلی و بازار سهام است از طرفی با برخی تغییرات در سیستم مقرراتی و بازارها روبروست.

قیمت جهانی اونس طلا پس از آنکه در روز جمعه در پی تشدید بحران بازارهای نوظهور یافته نتوانست بالای سطح ۱۲۵۵ تثبیت شود، به محدوده خنثی بازگشت و قیمت تا سطح ۱۲۳۸ اصلاح کرد. انتظار می رود حرکت قیمت در روند نزولی با سطح حمایت مستحکم ۱۲۳۷ (خط میانگین متحرک ۵۰ روزه) مواجه شده و در حرکت صعودی با سطوح ۱۲۵۵ و ۱۲۶۰ مواجه شود.

از این رو نوسانات قیمت در روندی خنثی و مابین نرخهای ۱۲۳۸تا ۱۲۵۵ ادامه دارد و نشانه ی خاصی از احتمال شکسته شدن یکی از این سطوح دیده نمی شود. این هفته پس از اعلام تصمیمات بانکهای مرکزی انگلیس و اروپا در روز پنجشنبه، توجه بازار به آمارهای گزارش NFP ایالات متحده خواهد بود که روز جمعه منتشر می شود.

نشست این هفته بانکهای مرکزی انگلیس و اروپا به این معنی است که باید در انتظار شروع نوساناتی باشیم و در صورتیکه تصمیماتی برای تغییر در بودجه خرید دارایی ها یا سیاستهای انبساطی گرفته شود، این نوسانات قطعاً صورت خواهد پذیرفت.

روز جمعه نیز اعلام گزارش اشتغال ماهانه NFP آمریکا قطعاً موجب نوسانات قیمت خواهد شد، اگر آمارهای اشتغال مثبت باشد، با شکسته شدن سطح حمایت اصلی ۱۲۳۱ روند کاهشی با اطمینان بیشتری صورت خواهد گرفت.

در حرکت صعودی نیز، سطوح مقاومت بر روی نرخهای ۱۲۵۵ و ۱۲۶۰ الی ۱۲۷۰ قرار گرفته اند. بنابراین تا آن زمان، می توان با قرار دادن سفارش فروش زیر ۱۲۳۸ با حد سود ۱۲۳۱ و سفارش خرید بالای ۱۲۵۹ با حد سود ۱۲۷۰ به معامله پرداخت و یا در انتظار ماند تا با شکست یکی از سطوح ۱۲۳۷ یا ۱۲۵۶ جهت حرکت مشخص گردد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا