تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که قیمت دو مرتبه سطح ۱۲۷۸٫۰۱ ( بالاترین قیمت روز ۲۷ ژانویه) را لمس کند زیرا چنین به نظر می رسد که موج  افزایشی آغاز شده از سطح ۱۱۸۴٫۵۰ ( پایین ترین سطح  روز ۳۱ دسامبر) همچنان پایدار است. از سرگیری روند افزایشی قیمت را صعود قابل توجه قیمت از سطح ۱۲۳۸٫۱۴ ( پایین ترین سطح روز ۳۱ ژانویه)  تایید کرده است .

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود یک کف دو قلو در روزهای ۳۰ ژانویه و ۳۱ ژانویه در نرخ ۱۲۳۸ ساخته شده است که می تواند هدف ۱۲۷۲ را نمایان سازد .

در صورتیکه قیمت اونس طلا بتواند تا سطح ۱۲۷۲ افزایش یابد راه برای صعود بیشتر به سوی سطح ۱۲۷۸ هموار می شود. در حرکت نزولی نیز چنانچه قیمت به زیر ۱۲۴۶ برسد و حداقل ۲ ساعت زیر آن تثبیت شود موجب عقب نشینی قیمت به سوی حمایت ۱۲۳۸٫۱۴ (اطراف خط میانگین متحرک ۵۰ روزه) می گردد.

با توجه به خروج سرمایه ها از بازارهای نوظهور یافته به سمت داراییهای مطمئن، طلا همواره به عنوان کالای مطمئن بازار، در شرایط ریسک گریزی مورد اقبال خریداران است و بی دلیل نبود که دیروز پس از اعلام ضعیف آمار موسسه مدیریت عرضه بخش کارخانه ای (ISM) آمریکا و تشدید بحران کشورهای نوظهور یافته قیمت آن از منطقه ۱۲۴۰ تا سطح ۱۲۶۷ صعود کرد.

در روزهای اخیر، آن چیزی که شاهد آن هستیم ادامه نگرانی ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی است که این موضوع معامله گران را به خروج از معاملات انتقالی (Carry Trades) وا داشته و عاملی برای تقویت بیشتر اونس طلا گردیده است.

همانطور که می دانیم در معاملات انتقالی، سرمایه گذاران با استقراض ارزهای کم بازده از جمله ین ژاپن، اقدام به خرید دارایی ها و ارزهای پربازده نظیر سهام کرده و از اختلاف نرخ بهره، کسب سود می کنند.  

اما از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۴ ابطال معاملات انتقالی (Unwinding Carry Trade) استمرار روند ریسک گریزی در بازارهای مالی و اقدام معامله گران به خروج از معاملات پرریسک و دارایی های پربازده (نظیر سهام) تقویت اونس طلا را به همراه داشته است.

از این رو سرمایه گذران همچنان نگران چشم انداز رشد اقتصاد جهانی ناشی از کاهش رشد اقتصادی چین و سقوط اخیر بازارهای مالی نوظهور یافته ناشی از توقف محرکهای مالی بانک مرکزی آمریکا هستند و به این جهت، تمایل به فرار از بازارهای پرریسک به سمت طلا دارند.

صندوقهای سرمایه گذاری نیز در گزارشی اعلام کردند که در طی یک هفته اخیر حجم ورود سرمایه به صندوقهای سرمایه گذاری طلا به ۴۴ میلیون دلار رسیده  که بیشترین رقم از ماه اوت سال گذشته به این سو می باشد.

بنابراین ادامه شرایط ریسک گریزی، استمرار روند نزولی بازارهای سهام و هراس از وضعیت رشد اقتصاد جهانی، شرایط را به نفع اونس طلا رقم خواهد زد مخصوصا اگر قیمت به بتواند خود را به سطح ۱۲۷۲ برساند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا