تحلیل و بررسی قیمت جهانی اونس طلا در آستانه سخنرانی امروز برنانکی 

بازار جهانی اونس طلا همواره در انتظار حوادث بسیاری در رابطه با وضعیت اقتصاد آمریکا است که بعضی از آنها مستقیما و بعضی غیر مستقیم بر قیمت اونس تاثیر خواهد گذاشت . قبل از پرداختن به تحلیل امروز اونس طلا لازم می دانم که به مهمترین رویداد امروز اشاره کنم و آن شهادت بن برنانکی در برابر کمیته مشترک اقتصادی کنگره در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران است و انتظار برای بیان ملایم برنانکی ، بازارها را در تب و تاب قرار داده است.

اعلام قوی آمارهای اخیر اقتصادی آمریکا ، بهبود اوضاع بازار کار و تمایلات مصرف کنندگان و نیز اظهارات پیشین چند تن از اعضا و سایر مقامات بانک مرکزی ، این گمانه را تقویت می کند که  FOMCمواضع جدّی برای توقف سیاستهای انبساطی اتخاذ کند.

از این رو ، سخنرانی امروز برنانکی بسیار حائز اهمیت است . با این حال ، حرکت صعودی اخیر اونس طلا اندکی از تب و تاب افتاده و به رغم حرکت اصلاحی کوتاه روز گذشته به سطح ۱۳۵۹، پیش بینی می کنیم، پیش از شروع موج بزرگ فعلا بین منطقه ۱۳۵۹ و ۱۴۰۰ در نوسان باشد البته تا قبل از سخنرانی شاهد تشکیل یک حرکت اصلاحی دیگر به سوی سطح مقاومت ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ باشیم که در نمودار زیر مشخص است.

اگر لحن اظهارات امروز برنانکی تند نباشد، می توان انتظار تشکیل سریع حرکت اصلاحی و افزایشی اونس طلا تا سطح ۱۴۱۳ از طریق عبور از سطح ۱۴۰۰ را داشت و به همین دلیل در صورتی که مشکلات اقتصادی را خطر اصلی بدانند اقدامی در جهت توقف سیاستهای انبساطی نخواهند کرد و  در صورت صعود قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ می توان انتظار  شروع حرکت جدید در مسیر صعودی تا ۱۴۱۳ را داشت.

اما در صورتی که مسئله ثبات قیمت و تورم در اولویت باشد حکایت از عزم آنها برای خروج از استراتژیهای مرتبط با سیاستهای انبساطی (QE3) دارد که منجر به کاهش اونس طلا خواهد شد و در صورت شکسته شدن سطح ۱۳۵۹ مانعی برای عبور و استمرار حرکت نزولی وجود نداشته و در این صورت ، حرکت نزولی با شتاب تا سطح ۱۳۳۸ و ۱۳۲۱ دنبال خواهد شد.

 اظهار نظر درباره اینکه مقامات FOMC چگونه خواهند اندیشید امریست سخت ناممکن و تا قبل از سخنرانی نمی توان اظهار نظر خاص یا رمز گشایی کرد.  بهتر است تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتظر واکنش بازار به این خبر باشید. اما یک مسئله آن که در این چند روز اخیر دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا ( بولارد و دادلی ) از ادامه سیاستهای انبساطی و خرید اوراق قرضه حمایت کردند و اگر این موضوع امروز نیز از زبان برنانکی شنیده شود احتمالا قیمت اونس طلا در موج c در صورت شکست سطح ۱۴۰۰ با افزایش روبرو شود   .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا