تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

افزایش امیدها به توقف آهنگ برنامه کاهش محرک های مالی از سوی فدرال رزرو و نگرانی های اخیر از وضعیت اقتصادی ایالات متحده، باعث تضعیف دلار در مقابل ارزهای اصلی به کمترین نرخهای ۲ هفته گذشته و به تبع آن افزایش ارزش اونس جهانی طلا به بالاترین نرخهای ۳ ماهه گذشته شده است .

برای معاملات امروز سخنرانی خانم ژانت یلن (ریس جدید بانک مرکزی آمریکا) در مقابل کنگره آمریکا در مورد وضعیت آتی اقتصاد آمریکا به طور حتم وضعیت بازار جهانی اونس طلا را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

 امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، خانم یلن رئیس جدید بانک فدرال ایالات متحده آمریکا در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان این کشور حضور خواهد یافت و گزارش خود را در خصوص وضعیت اقتصادی ارایه خواهد داد.

مهمترین قسمت سخنرانی وی، مربوط به توقف محرکهای مالی دو جلسه گذشته بانک فدرال رزرو و آمارهای ضعیف اقتصادی اخیر (مخصوصا اشتغال) خواهد بود که با توجه به افت این آمارهای کلان اقتصادی و نیز تاثیری که این مولفه ها بر بخشهای اقتصادی آمریکا دارد، احتمال حمایت از سیاستهای آینده انبساطی بانک فدرال وجود دارد که اگر این سناریو تحقق یابد به اونس طلا امکان یکه تازی بیشتری را می دهد.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت چنانچه بتواند از سطح مقاومت ۱۲۸۹ عبور کند خود را تا سطح ۱۳۰۶ بالا بکشاند که در نمودار زیر در موج افزایشی c مشخص شده است.  

با در نظر گرفتن طول موج قبلی a و کف موج b  در سطح ۱۲۳۱٫۳۶ این موج براحتی توانسته که به بالای سطح مقاومت ۱۲۷۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) برسد.

در نمودار زیر سطح مقاومت جزئی بر روی نرخ ۱۲۸۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود که اگر شکسته شود سریعا تا سطح ۱۳۰۶ بالا خواهد آمد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی می باشد.

با توجه به اینکه سطوح حمایت در منطقه ۱۲۷۸ و ۱۲۷۳ قرار گرفته است بدین ترتیب در کوتاه مدت ورود به پوزیشن های خرید منطقی به نظر می رسد و قیمت متمایل به رسیدن به سطوح جدید در نقاط ۱۲۸۹ و ۱۳۰۰ الی ۱۳۰۶ خواهد بود که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

پیش بینی ما برای امروز، در صورت شکست سطح ۱۲۸۹ تقویت قیمت است. البته تا آن زمان بهتر است با هم منتظر سخنرانی یلن در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران بمانیم.

امروز بعد از ظهر در لابه لای سخنرانی یلن چنانچه نتیجه چنین گزارشی، احتمال توقف یا مکث در برنامه کاهش خرید اوراق قرضه و حمایت از سیاستهای انبساطی باشد، خریداران اونس طلا از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت و سطح ۱۲۸۹ شکسته خواهد شد.

بنابراین برای امروز سطح مقاومت ۱۲۸۹ سرنوشت اونس طلا را تعیین خواهد کرد. در صورت شکسته شدن این سطح، حرکت افزایشی اونس طلا با شدت بیشتری در موج افزایشی c ادامه خواهد یافت که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا