تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

روز گذشته یلن ریس جدید بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا اظهار نظر کرد.

از مجموع سخنان اینگونه استنباط می شد که ایشان دنبال روی سیاستهای برنانکی است و چندان طرح گسترده ای برای تغییر سیاستهای پولی ندارد و در صورت بهبود اوضاع اقتصادی بر استمرار روند کاهش برنامه خرید اوراق قرضه تاکید کرد.

یلن که روز گذشته در برابر کمیته خدمات مالی کنگره سخن می گفت چندان هراسی از کاهش محرکهای مالی نداشت . جالب توجه آنکه یلن در بیانیه خود از عبارت استمرار “Continuity” استفاده کرد و در جواب یکی از نمایندگان نیز مشخصا به این موضوع اشاره کرد.

این مانور نشاندهنده آنست که احتمالا نرخ بهره برای مدت طولانی در همان عدد صفر درصد ثابت می ماند و نگاه بانک مرکزی آمریکا به بهبود آمارهای اقتصادی برای ادامه کاهش محرکهای مالی دوخته شده است .

در هر حال دیروز یلن در سخنان خود اشاره چندانی به مسائل بحرانی روز نکرد و ترجیح داد حرفهایش را در بیانیه جلسه ۱۹ مارس بزند و بطور کلی این سیاست عموم روسای بانکهای مرکزی است که برای باز گذاشتن دست خود ترجیح می دهند که کمتر سخن بگویند چون در حقیقت آنها نیز نمی دانند چه خواهد شد .

رفتار روز گذشته اونس طلا جالب بود و امواج نسبتا قابل توجهی در بازار بوجود آمد و طبق پیشبینی من آن شکستی (Breakout) که انتظار داشتم رخ داد و قیمت موفق به شکست سطح ۱۲۸۹ شد.

با در نظر گرفتن موارد فوق و بررسی تحلیل تکنیکال می توان اظهار کرد که قیمت جهانی اونس طلا  تا سطح ۱۳۰۶ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی)  قوی خواهد شد و من گمان نمی کنم موج تقویت اونس طلا به همینجا ختم شود و احتمالا تا ۱۳۰۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۴۳۳٫۳۱ به ۱۱۸۴٫۵۰) و در موج افزایشی c در آینده میان مدت تر تا ۱۳۲۴ و ۱۳۳۸ تقویت خواهد شد.

سطوح حمایت بر روی نرخهای ۱۲۷۸ و ۱۲۷۵ و ۱۲۷۱ تشکیل شده اند و این سطوح می توانند از هر گونه حرکت نزولی جلوگیری کنند و احتمالا امروز یا فردا بعد از یک استراحت کوتاه دوباره به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا