تحلیل چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر سبدی از شش ارز اصلی می سنجد پیش بینی می کنیم که این هفته قیمت آن به سطح ۸۰٫۲۲ کاهش یابد و همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت آن در درون الگوی گوه در نوسان است. در تعریف این الگو باید گفت که الگوی گوه می تواند یک الگوی ادامه دار و یا بازگشتی باشد.

این الگو مشابه الگوی مثلث متساوی الساقین است و تفاوت آنها در این است که الگوی گوه در یک جهت رو به بالا و یا رو به پایین اریب می شود در حالیکه مثلث متساوی الساقین بطور کلی یک حرکت افقی را نشان می دهد. تفاوت دیگر این است که الگوی گوه ای در بازه زمانی طولانی تری تشکیل می شود.

این حقیقت که گوه ها هم به عنوان الگوی ادامه دار و هم بازگشتی دسته بندی شده اند، می تواند تشخیص سیگنال را سخت کند. به هر حال، در ابتدایی ترین سطح، یک گوه نزولی الگویی رو به ترقی و یک گوه صعودی الگویی رو به افول را پیش بینی می کند.

در شکل زیر یک گوه افزایشی داریم که در آن دو خط روند در یک جهت رو به بالا همگرا هستند. اگر قیمت از خط روند پایینی پایین تر رود یک الگوی ادامه دار نزولی را تشکیل خواهد داد و اگر به بالای خط روند بالایی حرکت کند، یک الگوی بازگشتی صعودی تشکیل خواهد شد.

این الگو از روز ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ به این سو شکل گرفته است و همچنان نیز نوسانات قیمت متاثر از این الگو در جریان است. پس از آنکه قیمت در عبور از ضلع بالایی الگوی گوه ناموفق بود هم اکنون قیمت آن در حال ریزش به سوی ضلع پایینی الگوی گوه یعنی حدود سطح ۸۰٫۲۲ می باشد.

اگرچه چنین گوه از آنجایی که پس از یک روند نزولی ظاهر شده است می تواند یک الگوی ادامه دهنده کاهشی باشد اما تا زمانی که شاخص به پایین تر از سطح حمایت خط روند پایینی الگو یعنی سطح ۸۰٫۲۲ نرسیده است، هنوز هم ممکن است به سمت خط روند بالایی این الگو برسد.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار