تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

صعود روز گذشته قیمت نفت خام سبک آمریکا، امیدهایی را برای ادامه حرکت صعودی ایجاد کرد اما با رسیدن قیمت به نزدیکی سطح ۱۰۱٫۷۳ دلار/بشکه و کاهش شدید و ناگهانی قیمت به زیر سطح ۱۰۰٫۶۸ این امیدها بر باد رفت.

دیروز ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا ۳٫۳ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از حد پیش بینی ها (۲٫۵ میلیون بشکه) بود که همین مسئله به تضعیف قیمت نفت انجامید.

برای امروز با توجه به عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۰۰٫۷۵ انتظار داریم که قیمت آن مقداری به سطح ۹۹٫۸۴ اصلاح کند و چنانچه این سطح نیز شکسته شود می بایست منتظر کاهش بیشتر به سوی سطح ۹۹ بود.

این دو سطح حمایت به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی بزرگ C قرار گرفته اند که از سطح ۹۶٫۲۶ ( پایین ترین قیمت روز ۳ فوریه) آغاز گردیده است.

در حال حاضر با توجه به تشکیل واگرایی کاهشی در اندیکاتور RSI در نمودار ۱ ساعته، احتمال شروع حرکت اصلاحی و نزولی به سوی سطح ۹۹ دلار/بشکه وجود دارد که در نمودار زیر مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال در بازار لندن به نظر می رسد نوعی ناتوانی برای تعیین جهت حرکت ایجاد شده است و در روندی خنثی با نوساناتی محدود بین نرخهای ۱۰۸٫۴۰ و ۱۰۹٫۶۳ دلار/بشکه در حرکت است و تا آن زمان می بایست منتظر شکست یکی از این سطوح بود تا جهت قیمت مشخص گردد.

این محدوده خنثی همانطور که در نمودار زیر می بینیم بر روی بالاترین قیمت روز ۳۰ ژانویه و بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی (C) می باشد که از سطح ۱۱۳٫۰۲ (بالاترین سطح روز ۴ دسامبر ۲۰۱۳) شروع شده است.

در حرکت صعودی شکست سطح ۱۰۹٫۶۳ موجب تقویت بیشتر به سوی سطح ۱۱۱ می شود که این سطح محل برخورد قیمت با خط مقاومت نزولی رسم شده از سطح ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین قیمت روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) می باشد.

از سوی دیگر در حرکت نزولی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۸٫۴۰ موجب کاهش به سطح ۱۰۷٫۵۳ دلار/بشکه می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی دیده می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت