تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

همانطور که روز گذشته در بولتن تحلیلی هفتگی سایت اشاره کردیم، افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای ۱۰۰ دلار ، افزایش یورو در برابر دلار به بالاترین نرخهای ۳ هفته گذشته و قوی تر شدن پوند به بالاترین حد در طول ۴ سال گذشته و صعود قابل توجه اونس طلا به بالاترین سطح ۳ ماهه گذشته همگی از حوادثی بودند که اخیرا بازار را شگفت زده کرده اند .

همانگونه که رفتار فلزات در دماهای نزدیک به ذوب متفاوت از حالتهای عادی است رفتار بازار نیز در شرایط التهاب دیگر گونه است . فتوحات جدید نمودارها و حقایق فاندامنتالی بازار باعث شده تا گاها شاهد نوعی رفتار پیچیده باشیم.

هر چند به دلیل تعطیلی بازارهای مالی در ایالات متحده (روز ریس جمهور)، انتظار می رود حجم معاملات امروز پایین باشد اما برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که در معاملات این هفته قیمت آن دوباره سطح ۱۰۱٫۳۸ دلار/بشکه (بالاترین سطح روز ۱۲ فوریه) را لمس کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت تایید کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی که از سطح ۱۰۱٫۳۸ ( بالاترین سطح ۱۲ فوریه) آغاز گردیده تکمیل شده است زیرا این موج همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید در قالب سه موج تشکیل شده است و سه موج آن کامل شده است و موج سوم یعنی موج c توانسته دقیقا به اندازه طول موج قبلی a حرکت کند و قیمت را تا سطح ۹۹٫۴۴۴ (بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) پایین بکشاند و دوباره با افزایش قیمت روبرو شود.

از این رو امروز در حرکت صعودی نفوذ قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۰۰٫۷۰ موجب افزایش قیمت به سوی سطح ۱۰۱٫۳۸ می شود و در صورت تشکیل این حرکت ، راه برای امتداد افزایش تا نرخهای بالاتر از سطح ۱۰۱٫۳۸ هموار خواهد شد.

از سوی دیگر به باور ما افزایش تقاضا برای نفت کوره به دنبال تشدید سرما در آمریکا ، قیمت نفت خام سبک آمریکا را به بالای سطح ۱۰۱٫۳۸ خواهد رساند.

بنابراین چشم انداز قیمت تغییری نکرده و سه موج اصلاحی به این مساله اشاره دارد که حرکت اصلاحی که از سطح ۱۰۱٫۳۸ شروع شده، کامل شده است و برای این هفته احتمال لمس مجدد سطح ۱۰۱٫۳۸ دلار/بشکه و حتی بالاتر وجود دارد که این سطح بر روی نمودار زیر مشخص گردیده است .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن به سطح مقاومت ۱۰۹٫۶۳ دلار/بشکه برسد زیرا  به نظر می رسد که حرکت اصلاحی که قبلا از این سطح بوجود آمده بود تکمیل شده است.  این تکمیل حرکت اصلاحی را افزایش شدید روز جمعه قیمت از سطح ۱۰۷٫۸۵ تایید کرده است.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید این موج اصلاحی بسیار ملایم و ضعیف بوده است زیرا قیمت نفت برنت نتوانست خود را به سطح حمایت ۱۰۷٫۵۳ بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی (C) برساند.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی قرار گرفته است که شکسته شدن این سطح موجب صعود قیمت به سوی سطح ۱۱۱ می شود که این سطح مقاومت دیگری می باشد که با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۱۷٫۳۴ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) مشخص گردیده است.

در صورت ایجاد پتانسیل صعود قیمت نفت برنت در کوتاه مدت در مسیر رسیدن به اعداد ۱۰۹٫۶۳ و ۱۱۱ الی ۱۱۳٫۰۲ قرار خواهد گرفت. نکته قابل توجه اینکه به احتمال زیاد صعود احتمالی قیمت به صورت امواج پی‌ درپی خواهد بود و امکان افزایش پر قدرت تا زمانیکه زیر خط روند نزولی قرار دارد ،  فعلا محتمل نیست.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت