امروز همه توجهات به سخنرانی مهم برنانکی 

امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، آقای بن برنانکی، رئیس بانک فدرال ایالات متحده آمریکا در برابر کمیته مشترک اقتصادی کنگره حضور خواهد یافت و گزارش خود را در خصوص وضعیت اقتصادی ارایه خواهد داد. مهمترین قسمت سخنرانی وی، مربوط به سیاستهای انبساطی و گزارش مربوط به ادامه خرید یا توقف اوراق قرضه و دارایی ها ( ۸۵ میلیارد دلار ماهیانه ) خواهد بود .

از این رو بازار توجه خاصی به گزارش آقای بن برنانکی، رئیس بانک فدرال آمریکا، که امروز در برابر کمیته مشترک اقتصادی در کنگره قرائت می کند، خواهد داشت. معامله گران به سخنان رئیس بانک مرکزی در خصوص وضعیت اقتصادی و چشم انداز آتی آن در سال جاری گوش خواهند داد.

در حال حاضر در شرایطی که بازار در انتظار سخنرانی برنانکی است و شایعاتی نیز مبنی حمایت ایشان از سیاستهای انبساطی (QE3)  وجود دارد، و نیز با توجه به واکنش مثبت قیمت جهانی اونس طلا به  اظهارات اخیر دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا ( بولارد و دادلی) مبنی بر استمرار برنامه خرید اوراق قرضه و گسترش سیاستهای انبساطی، فعلاً باید تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتظر ماند تا وضعیت حرکت دلار و اونس طلا معین شود.

گزارش آقای برنانکی قطعاً جهت حرکت دلار و اونس طلا را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد. در قیمت جهانی اونس طلا سطح مقاومت ۱۴۰۰ می تواند چشم انداز کوتاه مدت قیمت را تعیین کند. در صورت شکسته شدن این سطح، حرکت صعودی ادامه خواهد یافت.

به باور ما برنانکی در خصوص سیاستهای پولی بانک مرکزی با احتیاط سخن خواهد گفت و تا زمان حصول بهبود آمارهای اقتصادی بازار کار ، ادامه برنامه خرید اوراق قرضه و محرکهای اقتصادی را نوعی حمایت بموقع برای اقتصاد این کشور می داند.

همانطور که می دانیم برنانکی همواره بر اجرای سیاست‌های انبساطی تاکید کرده است و همانطور که اشاره شد در این چند روز گذشته برخی اعضاء کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا نیز درباره ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی کمّی (QE) تاکید کردند و بی دلیل نبوده است که امروز در لحظه نگارش این تحلیل قیمت جهانی اونس طلا از اطراف سطح ۱۳۷۲ به سوی ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

باید دید برنانکی چه واکنشی به این سخنان اعضای بانک مرکزی نشان خواهد داد. از این بابت است که امروز برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران روزی مهم است. در این میان، قیمت جهانی اونس طلا توانسته از وضعیت موجود به نفع خود بهره برداری کند و خود را به نزدیکی سطح ۱۴۰۰ برساند.

باید دید که امروز سطح مقاومت ۱۴۰۰ شکسته می شود و می تواند بالای آن بسته شود ؟ سخنرانی آقای برنانکی می تواند مشخص کننده وضعیت کوتاه مدت حرکت بازار جهانی اونس طلا و شاخص جهانی ایندکس دلار باشد.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

یورو