تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در حال حاضر، عمده توجه بازار به اخبار مربوط به اعلام صورتجلسه شب گذشته بانک مرکزی آمریکا است که دیشب منجر به کاهش بازارهای سهام و قیمت جهانی اونس طلا گردید.

شب گذشته انتشار این خبر مبنی بر اینکه اعضای بانک فدرال رزرو در کاهش برنامه خرید اوراق قرضه (حتی به میزان بیش از ۱۰ میلیار دلار ) مصمّم هستند موجب شد تا معامله گران با هراس از انجام چنین اقداماتی از سوی بانک فدرال، مقداری از پوزیشن های خرید قبلی خود خارج شوند و طبق پیش بینی دیروز قیمت تا سطح حمایت ۱۳۰۷ اصلاح کرد و هم اکنون در بالای این سطح در نوسان است.

تمایلات بازار پس از انتشار شب گذشته صورتجلسه FOMC و لحن قوی آن همچنان در مسیر تضعیف اونس طلا است با این حال بازار کماکان به بررسی گزارش FOMC و مطالب آن می پردازد.

از عبارات این صورتجلسه به نظر می رسد که احتمال اقدام بانک فدرال به کاهش خرید دارایی ها بیشتر خواهد بود و این واقعیت که اکنون بسیاری از اعضای بانک فدرال تمایل بیشتری برای کاهش محرکهای مالی دارند، کاملا مشهود است.

اندیکاتورهای تکنیکی نشان می دهند که برای امروز قیمت ممکن است یا در بالای سطح حمایت ۱۳۰۷ در نوسان باشد یا اینکه به سوی سطح ۱۳۲۴ برگردد.

چنین به نظر می رسد که اولین موج اصلاحی که از سطح ۱۳۳۲٫۱۰ (بالاترین سطح روز ۱۸ فوریه) شروع شده به پایان رسیده است اما هنوز نمی توان در مورد ادامه روند صعودی قیمت قضاوت نمود چرا که روند جدید قیمت احتیاج به تثبیت بالای سطوح مقاومت ۱۳۲۲ و ۱۳۲۴ و تایید توسط اندیکاتورهای تکنیکی را دارد.

در هر صورت همانطور که در نمودار زیر مشخص است این حرکت اصلاحی و نزولی که هم اکنون شاهد آن هستیم پس از برخورد قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۵ به عبارتی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (c) که از سطح ۱۲۳۱٫۳۶ (کمترین سطح روز ۲۳ ژانویه) شروع شده اتفاق افتاده است و با نگاهی دقیق تر به نمودار زیر نیز متوجه می شویم که این موج اصلاحی در قالب سه موج یعنی به ترتیب موجهای a و b و c شکل گرفته است.

به اعتقاد ما از آنجایی که تا به الان قیمت نتوانسته به زیر سطح حمایت ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برسد بنابراین می توان گفت که موج a تکمیل شده و ما هم اکنون در موج b می باشیم که می تواند قیمت را تا حدودی یا به طور کامل به سوی سطوح ۱۳۲۲ یا ۱۳۲۴ برگرداند و البته بعد از آن می بایست منتظر موج بعدی یعنی موج c باشیم که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید.

بدین ترتیب در حرکت نزولی، سطوح حمایت قیمت به ترتیب بر روی ۱۳۰۷ و خط میانگین ۲۰۰ روزه قیمت در نرخ ۱۳۰۲ تشکیل شده و پس از آن سطح روانی ۱۳۰۰ قرار گرفته است. در حرکت صعودی نیز بالاتر از سطح مقاومت امروز صبح ۱۳۱۵ نیز نرخهای ۱۳۲۲ و ۱۳۲۴ سطح مقاومت قیمت می باشند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا