تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

قیمت طلا در این چند هفته گذشته شاهد افزایش چشم گیری بوده و این مسئله باعث شده تا تجارت این فلز گرانبها به یکی از پر سود ترین سوداگری ها در این روزها تبدیل شود.

تقریبا از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۴ تا کنون قیمت جهانی اونس طلا یک نفس در حال گران شدن است بطوریکه در این مدت از ۱۲۰۰ دلار به بالای ۱۳۳۰ دلار رسیده است که این افزایش تند و تیز قابل توجه است.

هیچ چیز در بازار های مالی بی دلیل نیست و افزایش قیمت طلا نیز دلایل محکمی داشته است و همانطور که می دانیم قیمت تمامی کالاهایی که در بازارهای مالی داد و ستد می شوند متاثر از دو پارامتر عرضه و تقاضا هستند که طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و با بالا رفتن تقاضا برای این فلز گرانبها و یا کاهش عرضه نمودار قیمت طلا بسمت بالا متمایل می شود.

مشهور است که طلا خبر های بد را دوست دارد. این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند .

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد بنابراین طلا بهترین انتخاب آنان است .

به همین دلیل هنگامی که بوی جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند.

در روزهای اخیر نیز جهان به نوعی دستخوش حوادث نسبتا ناگواری بوده که این مسئله یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت طلا می باشد. نگرانی ها نسبت به ادامه بحران سیاسی تایلند و اوکراین و خطر ورشکستگی این کشور موجب افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای ۴ ماهه گذشته شده است.

از سوی دیگر انتشار گزارش های ضعیف از اقتصاد آمریکا و همچنین بروز نشانه های بیشتر در خصوص افت رشد اقتصادی چین همگی می توانند به تقویت قیمت کمک کنند مخصوصا اینکه امروز نیز مشخص شد که ذخایر طلای صندوق جهانی اسپایدر(SPDR) بار دیگر افزایش یافته است و هم اکنون کل هولدینگ این صندوق از ۷۹۸٫۳۱ تن به ۸۰۱٫۶۱ تن رسیده است .

دلایل فوق همگی از دلایل مهمی بودند که بر قیمت طلا در بازار های جهانی تاثیر مهمی دارند و خواهند داشت.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید قیمت با منطقه مقاومت ۱۳۳۵ و ۱۳۳۸ مواجه است و قرار گرفتن قیمت در بالای نرخ ۱۳۳۸ تاییدی بر ادامه حرکت صعودی تا سطح ۱۳۵۳ خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی مشخص است . چنانچه در اولین تلاش خود نتواند از این سطوح عبور کند مقداری عقب نشینی خواهد کرد تا مجدد به این منطقه حمله کند.

در حرکتهای برگشتی و عقب نشینی قیمت می بایست توجه داشت که سطوح حمایت اولیه نیز بر روی سطوح ۱۳۲۴ و ۱۳۰۹ تشکیل شده اند و  به نظر می رسد کماکان روند افزایشی اونس طلا قدرتمندانه در موج افزایشی (c) ادامه یابد و چنانچه سطح مقاومت ۱۳۳۸ شکسته شود، قیمت قدرتمندانه به سوی سطوح ۱۳۵۳ و در آینده نزدیک حتی به سطح ۱۳۷۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) تقویت می شود که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا