تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

همانطور که روز گذشته نیز اشاره شد، اونس طلا برای عبور از سطح ۱۳۳۶ و ۱۳۴۵ فعلا با دشواریهای زیادی روبرو است و با عدم توانایی عبور از آن، قیمت فعلا به زیر سطح ۱۳۳۰ رسیده کرد.

برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت در حوالی سطح حمایت ۱۳۲۰ و در تماس با سطح فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی است که این حمایت قیمت، منجر به توقف ریزش شده‌ است اما اگر چنانچه امروز سطح حمایت ۱۳۲۰ به هر دلیلی شکسته شود می بایست منتظر اصلاح به سطوح ۱۳۱۱ و ۱۳۰۴ بود.

در نمودار زیر می بینیم افزایش قیمت از سطح ۱۲۳۸٫۱۴ (پایین ترین سطح روز ۳۱ ژانویه) در پنج موج تکمیل شده است و کاهش قیمت از سطح ۱۳۴۵٫۳۵ (بالاترین سطح روز ۲۶ فوریه) هنوز کامل نشده است و در نمودار زیر کاملا به وضوح مشخص است که در قالب سه موج a و b و c صورت گرفته است و موج کنونی b احتمالا کامل شده است و موج c نیز می تواند تا حوالی سطح ۱۳۲۰ برسد.

در حرکت صعودی نیز چنانچه قیمت به بالای سطح ۱۳۳۷ دست یابد هر گونه حرکت نزولی خنثی می شود و البته تنها عبور قیمت از سطح ۱۳۴۵٫۳۵ خریداران  زیادی را وارد بازار خواهد کرد.

امروز شاخص مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه چهارم سال گذشته اعلام می شود که انتظار می رود از رقم قبلی ۳٫۲% به ۲٫۶% کاهش یابد.  

احتمالا این خبر که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود بتواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را فراهم آورد. بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۳۲۰ یا ۱۳۴۵ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

لازم به ذکر است که یکی از عواملی که به شدت بر رفتار بازارهای مالی و علی الخصوص بازار جهانی طلا تاثیر گذار است سیاستهایی است که صندوق جهانی اسپایدر برای ترکیب اندوخته (Reserve) خود اتخاذ می کنند .

بنابراین می توان به سادگی نتیجه گرفت که در صورتی که این صندوق تصمیم به کاهش ذخایر طلای خود بگیرد قیمت جهانی طلا صدمه بسیاری می بیند و این دقیقا همان اتفاقی است که در طی یکی دو سال گذشته در جریان بود اما آنگونه که از شواهد بر می آید این رفتار (کاهش ذخایر طلای این صندوق) به پایان رسیده است و در ماه فوریه این صندوق ۱۰٫۵ تن به ذخایر طلای خود اضافه کرده است که این مسئله از ماه دسامبر ۲۰۱۲ تا کنون بی سابقه است.

این افزایش در میزان ذخایر طلای صندوق جهانی اسپایدر می تواند نشانه ای از یک تغییر مهم در حرکت اونس طلا و بطور کلی تغییر در وضعیت بازارهای مالی تلقی شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی هر اونس طلا

اونس طلا