تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

آغاز حرکت بازار در هفته جدید با انتشار خبر لشکر کشی روسیه به اوکراین به سقوط بازارهای سهام بین الملل انجامید و در این هیاهو، اونس طلا بود که پیروزمندانه در بازار آسیا حرکت کرد و توانست از خط مقاومت ۱۳۳۷ که بارها و بارها در تلاش برای عبور از آن ناکام مانده بود، عبور کند و در صعودی دیگر مقاومت مهم و کلیدی ۱۳۴۱ را نیز پشت سرگذارد و هم اکنون نیز منتظر هستیم تا ببینیم می تواند از سد مقاومت مستحکم ۱۳۴۵ عبور کند؟

در حال حاضر، عمده توجه بازار جهانی اونس طلا به لشکرکشی روسیه به کریمه است که امروز صبح به شدت موجب افزایش قیمت جهانی طلا گردید و به نظر می رسد روند صعودی اونس طلا دوباره از سر گرفته شده است. خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که سربازان روسی بدون حتی شیک یک گلوله توانسته اند کنترل منطقه استراتژیک کریمه را در دست بگیرند.

همانطور که می دانیم کریمه شبه‌ جزیره‌ای در شمال ساحل دریای سیاه است این منطقه بخشی از خاک اوکراین بوده و از نظر سیاسی منطقه‌ای خودمختار محسوب می‌شود.

قبلا نیز خدمتتان عرض کردم که طلا خبر های بد را دوست دارد. این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و نا آرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد . طلا بهترین انتخاب آنان است .

به همین دلیل هنگامی که بوی جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند. به همین دلیل امروز صبح شاهد افزایش چشمگیر قیمت اونس طلا از نزدیکی سطح ۱۳۲۶ به ۱۳۴۴ بودیم.

از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به اینکه قیمت هم اکنون در بالای سطوح مقاومت ۱۳۳۸ و ۱۳۴۱ قرار دارد، انتظار می رود حرکت صعودی کماکان ادامه یابد و در صورت شکسته شدن سطح ۱۳۴۵ هدف بعدی، صعود قیمت تا نرخ ۱۳۵۰ و ۱۳۶۱ در ادامه سطح ۱۳۷۷ خواهد بود.

در نمودار زیر کاملا به وضوح مشخص است که این دو مقاومت یکی بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از کاهش ۱۴۳۳٫۳۱ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) به ۱۱۸۴٫۵۰ (پایین ترین قیمت روز ۳۱ دسامبر) و دیگری بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C می باشد که از سطح ۱۱۸۴٫۵۰ شروع شده است.

مقاومت بعدی بر روی سطح ۱۳۷۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارد که انتظار داریم با تشدید بحران سیاسی در اوکراین و مداخله نظامی روسیه و شکست سطح ۱۳۴۵ به سوی این سطح مقاومت دست یابد. در حرکت نزولی نیز چنانچه قیمت به زیر سطوح حمایت ۱۳۳۸ و ۱۳۳۰ برسد موقتا می بایست در سناریوی افزایشی به ۱۳۷۷ تجدید نظر نمود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا