تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و نفت برنت دریای شمال 

افزایش تنش در اوکراین همچنان به تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی انجامیده است و امروز نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که او حق حمله به همسایه خود را دارد که این خبر موجب رشد ۲ دلاری قیمت نفت خام سبک آمریکا گردید.

همانطور که می دانیم روسیه، یکی از بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است و صادراتی در حدود ۵٫۵ میلیون بشکه نفت خام در روز دارد.

صادرات گاز طبیعی لوله کشی نیز فراتر از اتحاد جماهیر شوروی سابق به ۱۵٫۸ میلیارد متر مکعب در ماه ژانویه رسیده است. نخست وزیر اوکراین نیز گفته است که حرکت مسکو برای استفاده از نیروی نظامی به معنای اعلان جنگاست. این موضوع نشان می دهد که همچنان روند صعودی نفت پابرجاست و از این رو، تمرکز می بایست بر ادامه روند افزایشی باشد.

در نمودار زیر مشاهده می فرمائید که قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی خود توانسته که از سطح مقاومت ۱۰۳٫۶۰ دلار/بشکه عبور کند و با توجه به شکست این سطح راه را برای صعود بیشتر به سوی سطح ۱۰۶٫۴۰ هموار کرده است.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار گرفته است که از سطح ۹۶٫۲۶ ( پایین ترین قیمت روز ۳ فوریه) آغاز گردیده و مقاومت بعدی بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی یعنی بر روی سطح ۱۰۶٫۴۰ می باشد.

همچنین سقف کانال افزایشی هدف ۱۰۶٫۴۰ را نشان می دهد. به نظر می رسد که در نمودار پایین الگوی دابل زیگزاگ در حال شکل گیری است و موج فعلی A به احتمال زیاد به مسافت مشابه موج C افزایش داشته باشد. برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی از سطح کنونی می تواند محدود به سطح حمایت ۱۰۳٫۶۰ دلار/بشکه باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

قیمت نفت برنت دریای شمال نیز با توجه به مداخله نظامی روسیه در اوکراین به بالاترین سطح ۵ ماهه گذشته صعود کرده است و برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن به هدف ۱۱۱٫۷۵ دلار/بشکه صعود کند و همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید افزایش قیمت به این سطح را شکست سطح مقاومت ۱۱۰٫۴۷ تایید کرده است.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (C) قرار گرفته که از سطح ۱۰۸٫۴۰ ( پایین ترین قیمت روز ۲۸ فوریه) شروع شده است.

صعود قدرتمند امروز نیز مهر تایید در جهت تداوم افزایش قیمت می باشد که قبلا از سطح ۱۰۵٫۴۰ (پایین ترین سطح روز ۳ فوریه) آغاز گردیده است.

به باور ما این موج افزایشی ابتدا به سطح ۱۱۱٫۷۵ دست می یابد و سپس به سوی سطح ۱۱۲٫۵۴ صعود خواهد کرد. این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) تشکیل شده اند.

برای امروز سطح حمایت قیمت نفت برنت بر روی سطح ۱۱۰٫۴۷ دلار/بشکه واقع شده است که هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به این سطح خواهد بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت