تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

یکی از عواملی که به شدت بر رفتار بازارهای مالی و علی الخصوص بازار جهانی طلا تاثیر گذار است سیاستهای پولی است که بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره خود اتخاذ می کند . روز گذشته همانطور که پیش بینی کردیم قیمت جهانی اونس طلا پس از شکست سطح ۱۴۰۰ دقیقا تا سطح ۱۴۱۳ ( فیب ۵۰ درصدی ) بالا آمد و پس از آن دوباره در سراشیبی سقوط قرار گرفت.

سخنان برنانکی در ابتدا موجبات خوشحالی خریداران را فراهم آورد اما طولی نکشید که با رمز گشایی از سخنان ریس بانک مرکزی آمریکا فروشندگان وارد بازار شدند.

کاهش اونس طلا از سطح مقاومت ۱۴۱۳ نشان دهنده واکنش بازار به اظهارات برنانکی بود که دیروز در برابر گنگره آمریکا شهادت می داد و نشانه های مبنی بر توقف سیاستهای انبساطی در لابه لای صحبتهای ایشان کاملا مشهود بود.

وی نیز هرچند هنوز رای به محرکهای اقتصادی و سیاستهای انبساطی می دهد اما بیشتر در فکر خروج از استراتژیهای مرتبط با سیاستهای انبساطی کمّی (QE) است که خود نشانه آشکاری از تمایل به توقف برنامه خرید اوراق قرضه (۸۵ میلیارد دلار در ماه ) در جلسات بعدی است .

 جمیع این عوامل موجب شده تا سیاست کاهش محرکهای اقتصادی و توقف برنامه خرید دارایی ها اکنون در ارزش اونس طلا لحاظ شود و این امر موجب نزول روز گذشته قیمت بود . به باور ما قیمت اونس طلا نیز اگرچه گاه و بیگاه سر از آب بیرون می آورد و نفسی می کشد اما همچنان در منطقه منفی قرار دارد .  

بنابراین فضای بازار همانند گذشته است و ما در یک روند نزولی قرار داریم و این انتظار وجود دارد که با شکست سطح ۱۳۵۳ مجدد قیمت سطح ۱۳۳۸ ( پایین ترین سطح روز دوشنبه ) را لمس کند . امری که در صورت تحقق، شاید بتواند به انجام حرکت نزولی برای بازگشت به محدوده های پایین ۱۳۳۸ و ۱۳۲۱ کمک کند.

با در نظر گرفتن این موضوع که بانک فدرال رزرو آمریکا ترجیح می دهد به صورت تدریجی و گام به گام اقدام به حذف برنامه خریداری اوراق قرضه نماید به باور ما امکان سقوط اونس طلا در صورت شکست سطح ۱۳۵۳ به سوی ۱۳۳۸ و ۱۳۲۱ قوت بیشتری خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که هم اکنون میزان ذخایر صندوق جهانی طلای اسپایدر (SPDR) به ۱۰۲۰٫۰۷ تن کاهش یافته است که کمترین میزان در بیش از ۴ ساله گذشته محسوب می شود .

امروز عمده توجهات به شاخص متقاضیان استفاده از مزایایی بیمه بیکاری هفتگی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران معطوف است و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۳۶۰۰۰۰ به ۳۴۷۰۰۰ کاهش یابد اگر رقم نهایی شاخص مذکور کمتر از حد انتظارات اعلام شود موجب کاهش اونس طلا و اگر رقم نهایی بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود موجب تقویت اونس طلا در لحظه انتشار خبر خواهد شد.  بهتر است تا آن زمان منتظر این خبر باشیم. مقاومت اولیه قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب در منطقه ۱۴۰۰ و سپس ۱۴۱۳ قرار گرفته اند.

 

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

89b