تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

امروز پس از اعلام این خبر که شبه جزیره کریمه به خاک روسیه پیوسته است، قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۳۹۲ (بالاترین سطح ۶ ماهه گذشته) صعود کرد و این مسئله باعث شد تا دولت آمریکا بار دیگر به مسکو درباره الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه هشدار دهد. محرک و یا چاشنی اولیه این حرکت مسلما پیوستن کریمه به روسیه بود و نتایج بسیاری می توان ازین موج گرفت.

تلاش های سیاسی اخیر نیز برای حل و فصل بحران کریمه و اوکراین تاکنون به جایی نرسیده و در حال حاضر با توجه به پیوستن کریمه به روسیه امیدواری های ناچیزی وجود دارد که تنش در روابط غرب و روسیه طی روزهای آینده کاهش یابد.

به نظر می رسد با بازگشت توجهات به بحران اوکراین و تنش در روابط غرب و روسیه بر سر اوکراین ، اونس طلا مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد بالاتر از ۱۴۰۰ برداشته است. نگاهی به چارتهای بازار جهانی طلا نیز موئد این مطلب است .

اونس طلا از ابتدای سال جاری تا کنون با رشدی معادل ۱۵ درصد، پرقدرت ترین فلز بوده و معامله گرانی که آن را خریداری کرده اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند .

هر چند که وارد منطقه اشباع خرید شده ایم اما اصول تکنیکی بازار به ما می گوید که گران خریدن و گرانتر فروختن بسیار بهتر است از ارزان خریدن و گران فروختن بنابراین تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای اونس طلا خرید است . به باور ما هر موجی که در بازار براه می افتد به علت خریدهای سنگینی است که نهادهای بزرگ اقتصادی می کنند .

موج امروز نیز نشان می دهد که خرید سنگینی انجام شده و این مسئله خود گواه انست که جریان پر قدرتی در بازار وجود دارد که اعتقاد دارد اونس طلا می تواند به سوی ۱۴۰۰ و ۱۴۳۳ افزایش یابد .

صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز اعلام کرد که ۳٫۲۹ تن دیگر به ذخایر طلای خود اضافه کرده است و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلای این صندوق به ۸۱۶٫۵۹ تن رسیده است.

حالت معمول آنست که در چنین شرایطی سراسیمه بدنبال پناهی امن گشتن سناریوی حاکم خواهد شد . در شرایطی که بورسهای بین المللی سقوط کنند سرمایه گذاران متضرر مایلند تا پول خود را به جایی امن منتقل کنند که یکی از این هدفها اونس طلا خواهد بود و اصطلاحا پناه امن (Safe Haven ) بازار خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که همه عوامل دست به دست هم داده اند که اونس طلا باز هم ازین قوی تر شود و در موج افزایشی C به سوی هدف ۱۴۳۳ و ۱۴۳۷ صعود کند که در نمودار زیر مشخص است. در حرکت اصلاحی و نزولی سطوح حمایت قوی و مستحکم در ۱۳۶۰ و ۱۳۵۰ قرار دارند و تنها شکست کامل سطح ۱۳۵۰ موجب اصلاح به سوی ۱۳۴۵ و ۱۳۴۱ می گردد.

لازم به ذکر است که در هفته جاری برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه نیز تاثیر خاص خود را بر نوسانات قیمت جهانی طلا خواهد داشت و در یاداشتهای بعدی مفصل به آن خواهیم پرداخت.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا