تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

از منظر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نفت خام سبک آمریکا تا زمانیکه قیمت آن در زیر سطح مقاومت ۹۹٫۵۵ دلار/بشکه قرار دارد، انتظار میرود قیمت به نواحی پایین تری تا سطوح ۹۷٫۵۵ و ۹۶٫۸۰ هدایت شود تا بتواند به سوی سطح ۹۶٫۶۲ کاهش یابد که این سطح همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی واقع شده است.

در ریزش اخیر، قیمت یک حرکت اصلاحی از ۹۷٫۸۲ (بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را انجام داده که در بازگشت از این ریزش تا سطح ۹۹٫۲۳ نیز اصلاح کرده ولی فعلا در این ناحیه یعنی ۹۹٫۳۵ تا ۹۹٫۵۵ با چند مقاومت داینامیک درگیر است که اجازه پیشروی بیشتر به قیمت را نمی دهد.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نفت نیز موقعیت قیمت را در منطقه فروش نشان می دهند که با توجه به این موارد در مورد کاهش قیمت در موج نزولی c یا موج c- 5 باید مراقب بود زیرا ممکن است با شکست سطح حمایت ۹۷٫۸۲ قیمت سریعا به سطح ۹۶٫۶۲ کاهش یابد.

اگر قیمت نفت بخواهد همچنان به نزول ادامه دهد، آنگاه باید به نقاط پائین‌تر برسد و بر اساس قضاوت اندیکاتورها، هدفهای بعدی قیمت در ۹۷٫۸۲ و ۹۶٫۶۲ خواهند بود.

در حرکت افزایشی تنها صعود قیمت به بالای سطح مقاومت ۹۹٫۵۵ موجب افزایش و گسترش موج c- 4 به سوی سطح ۱۰۰٫۴۰ و ۱۰۱٫۵۵ دلار/بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

دلیلی برای تغییر تحلیل قبلی وجود ندارد و برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که روز جمعه گفتیم پیش بینی می کنیم که امروز قیمت به حرکت اصلاحی ضعیف و جزئی خود در زیر سطح مقاومت ۱۰۷٫۹۱ دلار/بشکه خاتمه دهد و در سراشیبی سقوط به سوی سطح ۱۰۵٫۹۹ کاهش یابد.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید این حرکت اصلاحی در برخورد به سطح حمایت ۱۰۷٫۱۷ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) از موج نزولی C اتفاق افتاده است و مقاومت نیز بر روی سطح ۲۳٫۶ درصدی قرار دارد.

به باور ما قیمت نفت برنت در این موج قادر خواهد بود تا سطح ۱۰۵٫۹۹ یعنی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی کاهش یابد البته برای تایید این سناریوی کاهشی می بایست قیمت حتما به زیر سطح ۱۰۶٫۹۸ (پایین ترین سطح روز ۱۳ مارس ۱۰۶٫۹۸) کاهش یابد که در چارت زیر به وضوح مشخص است. 

از آنجاییکه همه بر ادامه حرکت نزولی نفت برنت متفق القول هستند، می بایست در انتظار حرکت کاهشی به سوی سطح ۱۰۵٫۹۹ دلار/بشکه نیز باشیم.

لازم به ذکر است که این هفته روز چهارشنبه روز سرنوشت سازی برای بازار جهانی نفت خواهد بود. کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا ( FOMC ) روز چهارشنبه تشکیل خواهد شد و سرنوشت نرخ بهره و برنامه خرید اوراق قرضه ایالات متحده مشخص خواهد شد.

در حال حاضر برنامه خرید اوراق قرضه ماهیانه بانک مرکزی آمریکا ۶۵ میلیارد دلار است و اکثریت اقتصاد دانان انتظار ۱۰ میلیارد دلار کاهش دیگر و رسیدن به عدد ۵۵ میلیارد دلار را دارند .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت