تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

از دیروز نشست دو روزه کمیته تصمیم گیری بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره بانکی شروع شده است و امشب نتیجه نهایی نرخ بهره بانکی در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

هر چند قویا پیش بینی می شود که برنامه ماهیانه خرید اوراق قرضه آمریکا از ۶۵ میلیارد به ۵۵ میلیارد دلار کاهش یابد اما در مورد آینده نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که برغم نزدیک شدن نرخ بیکاری به هدف ۶٫۵% بازار همچنان در تردید است و نسبت به آینده نرخ بهره بانکی ایالات متحده و افزایش نرخ بهره چندان مطمئن نیست.

این سوالی است که امشب پاسخ آن مشخص خواهد شد و خانم یلن در اولین نشست کنفرانس خبری خود به عنوان ریس بانک مرکزی آمریکا (FOMC) چشم انداز آینده نرخ بهره را تعیین خواهد نمود. انتظار می رود همچنان نرخ بهره بانکی آمریکا بدون تغییر رقم ۰٫۰ تا ۰٫۲۵ درصد باقی بماند.

همانطور که می دانیم بانک فدرال رزرو نرخ بهره شبانه را از دسامبر ۲۰۰۸ نزدیک به صفر نگه داشته است و برای پایین نگه داشتن هزینه های استقراض و افزایش میزان سرمایه گذاری و استخدام بیش از ۳ تریلیون دلار اوراق قرضه بلند مدت خریداری کرده است.

بسیاری از مقامات بانک فدرال، از جمله خانم یلن ، گفته اند که ضعف های اخیر در آمارهای اقتصادی، از آمارهای اشتغال گرفته تا میزان خرده فروشی و تولید صنعتی و ساخت و ساز خانه، عمدتا به خاطر سرمای شدید بوده و بزودی با بهتر شدن شرایط جوّی ، اوضاع اقتصادی نیز بهبود خواهد یافت.

در صورتی که ارزیابی آنها درست باشد، مقامات بانک فدرال به احتمال زیاد برنامه خرید اوراق قرضه خود را تا آخر سال به پایان خواهد رساند.

با توجه به این موضوع و کاهش نگرانی ها از تنش اوکراین و روسیه باید انجام یک حرکت اصلاحی برای قیمت اونس طلا را حتماً مد نظر داشت .

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت با سطوح مقاومت ۱۳۶۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۳۶۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) مواجه است و چنانچه امروز سطح ۱۳۵۰ شکسته شود می بایست در موج نزولی (c) منتظر فرود قیمت به حوالی سطح ۱۳۴۱ و حتی ۱۳۲۸ باشیم.

سطوح ۱۳۷۰ و ۱۳۷۵ مقاومت مستحکم صعودی برای اونس طلا هستند و تنها به شرط شکست سطح ۱۳۷۵٫۸۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) موجب صعود به سطوح ۱۳۸۲ و ۱۳۹۱ می گردد.

در هر صورت با توجه به قرار گرفتن قیمت در زیر این سطوح مقاومت، در صورت شکست سطح ۱۳۵۰ فرصت مناسبی برای رسیدن قیمت به نرخهای پایین می باشد. اخبار مهم امشب را پیگیری کنید و منتظر واکنش قیمت جهانی اونس طلا به بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا باشید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا