خبر فوری» تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC)

بازارهای مالی در واکنش به اقدام بانک مرکزی آمریکا برای کاهش محرکهای مالی، با کاهش قیمت همراه شدند و بازارها همچنان در حال بررسی تاثیرات کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا هستند.

لحظاتی پیش کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال (FOMC) میزان نرخ بهره بانکی را بدون تغییر در همان عدد ۰٫۰ تا ۰٫۲۵ درصد تثبیت کرد .

در اقدامی دیگر برنامه خرید اوراق قرضه ماهیانه خود را از ۶۵ میلیارد به ۵۵ میلیارد دلار کاهش داد که از سوی بازار کاملاً مورد انتظار بود.

در بخشی از بیانیه بانک فدرال آمده بود که فدرال رزرو طیف گسترده ای از آمارهای اقتصادی را برای تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ بهره در نظر خواهد گرفت . این ارزیابی طیف گسترده ای از اطلاعات ، از جمله شرایط بازار کار، انتظارات تورم و بازارهای مالی را در برمی گیرد.

در ادامه این نهاد سیاستگذاری اعلام کرد که کاهش نرخ بیکاری به زیر ۶٫۵ درصد به هیچ وجه به معنای تغییر در سیاستهای پولی و افزایش نرخ بهره نیست و بار دیگر اشاره نمود که مواضع تطابقی سیاست پولی (accomodative stance) همچنان باقی خواهد ماند.

کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا همچنین گفت که نرخ بهره به طور غیرعادی حتی پس از آنکه بازار کار ایالات متحده آمریکا به قدرت کامل برسد و تورم به هدف بانک مرکزی  افزایش یابد همچنان پایین نگه داشته خواهد شد.

در تعیین این موضوع که چه مدت نرخ بهره را در سطوح پایین نگه خواهد داشت، صراحتا اعلام کرد که این کمیته هر گونه پیشرفت اقتصادی به سوی اهداف خود یعنی حداکثر اشتغال و تورم ۲ درصدی را ارزیابی می نماید.

بانک فدرال همچنین به این نکته اشاره کرد کهرشد در فعالیت های اقتصادی در طول ماه های زمستان بدلیل شرایط نامساعد آب و هوایی کند بوده است با این حال قدرت کافی در اقتصاد این کشور وجود دارد که از بهبود مستمر در شرایط بازار کار حمایت می کند.

فدرال رزرو تکرار کرد که قصد دارد براساس مراحل اندازه گیری به کاهش خرید دارایی ها تا زمانی که شرایط کار رو به بهبود و تورم نشانه های از افزایش به سمت ۲ درصد یعنی هدف بانک فدرال رزرو را نشان می دهد ادامه دهد.

در میان اعضا، رئیس فدرال رزرو میناپولیس ، آقای نارایانا کوچرلاکوتا با این تصمیم مخالفت کرد و گفت که کنار گذاشتن عدد ۶٫۵ درصد برای نرخ بیکاری (که قبلا گفته شده بود در صورت تحقق موجب افزایش نرخ بهره بانکی می شود) می تواند به اعتبار تعهد بانک فدرال برای بازگشت تورم به ۲ درصد لطمه وارد کند.

در واکنش به بیانیه بانک مرکزی آمریکا ، قیمت جهانی اونس طلا کاملا به زیر سطح ۱۳۴۰ سقوط کرد و انتظار میرود به سوی سطح ۱۳۲۷ کاهش یابد و چنانچه این سطح با قدرت شکسته شود و کندل روزانه پایین آن بسته شود به سوی ۱۳۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) کاهش می یابد که در نمودار زیر مشخص است.

تضعیف اونس طلا در حالی صورت می گیرد که بازارهای سهام ایالات متحده نیز با کاهش قیمت همراه شدند و ارزش شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در واکنش به رشد چشمگیر بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ۲ ساله و پنج ساله در مقابل ارزهای اصلی افزایش یافت و در برابر ین ژاپن با قدرت به بالای سطح ۱۰۲ صعود کرد.

امشب همچنین، بازارها به سخنرانی خانم ژانت یلن ریس بانک مرکزی آمریکا بعد از انتشار بیانیه توجه خواهند کرد تا از مجموع اظهار نظرات ایشان، احتمال افزایش نرخ بهره و هر گونه تغییر در سیاستهای پولی بانک فدرال رزرو آمریکا را مشخص کنند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا