تحلیل چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در طی ۲ الی ۳ ماهه آینده 

با وجود تشکیل الگوی نزولی در نمودار اونس طلا و تحقق اهداف پیشین در این الگو، احتمال تشکیل دوباره الگوی کاهشی تا سطح ۱۲۰۰ دلار در طی ۲ الی ۳ ماهه آینده وجود دارد زیرا چنین به نظر می رسد که حرکت اصلاحی بوجود آمده در برخورد به سطح حمایت ۱۲۰۰ تکمیل گردیده است.

لذا با در نظر گرفتن قرار گرفتن قیمت در موج نزولی بلند مدت C برای چشم انداز ۲ الی ۳ ماهه روی معامله فروش اونس طلا با هدف ۱۲۰۰ می توان حساب و برنامه ریزی کرد.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت در موج بزرگ کاهشی C که از سطح ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین رکورد تاریخی) شروع شده قرار دارد. این روند نزولی را می توان با روند صعودی قبلی از پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰ یعنی نرخ ۳۴٫۹۵ چه از نظر زمانی یا چه از نظر محدوده قیمتی مقایسه نمود.

در نمودار زیر کاملا مشخص است که این موج افزایشی در سطح ۱۹۲۰٫۳۰ به سقف خود رسیده است که این موضوع را بررسی چرخه امواج الیوت در قالب موجهای بسیار بزرگ (A) و (B) و (C) تایید کرده است.

این روند صعودی در حدود ۴۲ سال طول کشیده تا کامل شود و این در حالی است که روند نزولی اخیر کمتر از سه سال است که شروع شده است و این نشان می دهد که موج کاهشی اخیر تازه در اول راه خود قرار دارد.

علاوه بر این، بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که حرکت افزایشی از سطح ۳۴٫۹۵ به ۱۹۲۰٫۳۰ تنها توانسته که به میزان ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی قبلی خود را برگشت کند.

در نتیجه می توان از تحولات تکنیکی و بنیادی چنین برداشت کرد که این روند نزولی برای اونس طلا تازه در فاز اول خود صورت گرفته است که ممکن است امتداد بیشتری در جهت کاهش قیمت داشته باشد.

البته این حرکت نزولی دو بار با سطح حمایت ۱۲۰۰ ( بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) برخورد کرده که این سطح حمایت به اصلاح و افزایش قیمت انجامیده ولی این موج در حرکت افزایشی اول خود قدرت چندانی برای عبور از سطح مقاومت مهم و اصلی ۱۴۷۵ ( خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) را نداشته است.

موج دوم اصلاحی نیز کوتاهتر از موج اولی بوده و عمق حرکت کاهشی اخیر از سطح ۱۳۹۱٫۷۶ (بالاترین سطح روز ۱۷ مارس) خود نشان دهنده تکمیل شدن این موج اصلاحی می باشد.

بنابراین در شرایطی که انتظار افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال آینده را داریم و حتی گمانه زنیهایی در رابطه با افزایش نرخ بهره در نیمه نخست سال آینده وجود دارد آیا راهی جز تضعیف اونس طلا باقی می ماند ؟

بنابراین با افزایش حدس و گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره آمریکا ، ظاهرا روند تضعیف اونس طلا همچنان ادامه دارد و چرا ادامه نداشته باشد؟

در سال میلادی ۱۹۸۰ نیز بالا بودن نرخ بهره یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت جهانی طلا از سطح ۸۳۵ دلار در آن سالها بود که در نمودار اول مشخص گردیده است.

با توجه به این تغییرات، اکنون این سوال مطرح است که روند اصلی قیمت جهانی اونس طلا چگونه خواهد بود؟

به باور ما از آنجاییکه انتظار می رود در نیمه اول سال آینده، بانک فدرال ایالات متحده اقدام به افزایش نرخ بهره کند ، در نتیجه، حرکت نزولی فعلی اونس طلا شدت بیشتری خواهد گرفت.

اگرچه هنوز شاهد سقوط آزاد قیمت نبودیم اما به باور ما اونس طلا همچنان در روندی کاهشی به حرکت خود ادامه می دهد و این امکان وجود دارد که با اعلام سیگنال افزایش نرخ بهره آمریکا، که ممکن است در نیمه نخست سال آینده صورت گیرد، این نزول قیمت قدرتمندانه پیش رود.

البته هنوز مشخص نیست که با توجه به تشکیل الگوی مثلث شکل از روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۳ به این سو قیمت اونس طلا در موج کاهشی فعلی خود می تواند از سطح حمایت ۱۲۰۰ عبور کند یا خیر اما چنانچه این سطح با قدرت شکسته شود و به زیر سطح ۱۱۸۵ برسد، می بایست منتظر سقوط قیمت به سوی سطح ۱۰۸۶ دلار ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۲۵۱٫۷۰ – پایین ترین سطح روز ۲۵ اوت ۱۹۹۹ – به ۱۹۲۰٫۳۰) باشیم که در نمودارهای زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا